Jáhlové karbanátky

Jáhlové karbanátky

Jáhly neboli loupané proso bychom si tu a tam měli dát všichni, ne jen ti, kdo mají celiakii a jedí bezlepkové potraviny. Jáhly totiž obsahují spoustu minerálních látek, vlákninu i vitamíny skupiny B. Zajímavý a neotřelý způsob zdravě-nezdravého vaření jsem objevila, když jsem na jáhly hledala nějaký nový recept, aby to opět nebyl sladký švestkový staročeský jahelník.

Protože chci zařadit do jídelníčku více různých obilovin na slano, narazila jsem na jáhlové karbanátky.

1 hrníček jáhel
1,5 hrníčku vody
sůl
čerstvě mletý pepř
4 vejce
petrželová nať
zelenina podle chuti
1 lžíce másla

Základem jsou jáhly, které se před vařením mají propláchnout vodou a podobně jako se vaří rýže, přilije se do kastrolu na jeden díl jáhel jeden a půl dílu vody. Vaří se asi deset minut přikryté pokličkou a dalších deset minut se nechávají odstát.

K vychlazeným jáhlám se postupně přidávají samé dobré věci - vajíčka uvařená natvrdo a jemně nasekaná, lžíce změklého másla, petrželová nať, slunečnicová semínka opražená nasucho na pánvi a kdo chce mít karbanátky pěkně barevné, může přidat i trochu nakrájené nebo nastrouhané zeleniny.

Stačí dosolit, opepřit a důkladně rukama prohníst těsto. Z něj se vymodelují kulaté karbanátky, které lehce obalíme ve strouhance a osmažíme na přepuštěném másle. Je to taková dobrota, že stačí přidat už jen zeleninový salát a máme oběd hotový.