Chřest jako příloha

Bílý chřest

Zahlédla jsem v prodejnách svazky chřestu – zelený nebo bílý, je právě teď k mání v čerstvém stavu a je nám k dispozici pro kuchyňské experimenty.

Proč zařadit chřest do jídelníčku, tak to vám povím: podle odborníků nám chřest prospívá při onemocnění ledvin a močového měchýře, dále pomáhá při potížích s játry a žlučníkem a velmi příznivě působí na srdce, krevní oběh a nervovou soustavu. A pozor, v dnešní době, kdy stále sedíme a málo se hýbeme, takže nás bolí záda, je dobré vědět, že chřest také ulevuje od bolesti zad.

Pokud si právě říkáte, že by to chtělo vyzkoušet, pak máte více možností – chřest se totiž dá podávat jako samotný hlavní chod, ale je to zároveň i výborný doplněk k masu nebo rybě. Dá se upravovat tepelně - zapékat či vařit.

Když si chřest koupíme, měli bychom ho zpracovat nejpozději do dvou dnů, a do té doby ho máme skladovat při teplotě 2 – 4 stupně. Mražený vydrží půl roku.

svazek chřestu

plátky slaniny

lžíce másla

uzená kotleta

Nejznámější úpravou je lehce povařený svazek chřestu přelitý holandskou omáčkou, o té jsme si už také v dobrotách povídali. Právě takto upravený chřest je skvělou přílohou k uzenému masu a bramborám, doporučuje šéfkuchař Jaroslav Petrů: „Není špatná uvařená uzená kotleta a k ní udělat svazky tří stonků chřestu zabalené do plátku anglické slaniny lehce osmažené na pánvičce na másle. Přelijeme holandskou omáčkou a k tomu podáváme vařený brambor.“

Brambory s uzeným masem ozvláštní svazek chřestu s anglickou slaninou, přelitý holandskou omáčkou. Barevný a zdravý oběd určitě potěší všechny milovníky dobré kuchyně.