Jak vařit luštěniny bez následného nadýmání

Čočka, hrách, fazole, cizrna, to všechno jsou plodiny nesmírně důležité pro naše zdraví. Mají vysoký obsah vlákniny, která zpomaluje trávení a prodlužuje pocit sytosti.

V luštěninách nenajdeme tuky, takže se hodí lidem, kteří bojují s váhou. Obsahují železo, kyselinu listovou a rostlinné bílkoviny, snižují krevní tlak a lékaři proto doporučují nějakou tu luštěninu v jídelníčku každý den.

Bylinky

Jenže všichni víme, co luštěniny také způsobují – nadýmání, a z toho máme obavy. Ale žádný strach, stačí do vody, v níž se vaří, přidat bylinky – saturejku, majoránku, římský nebo český kmín a nadýmání je pryč.

Studená voda

Existuje i další způsob, který je pomáhá odstranit, a ten zná lektorka žďárského mateřského centra srdíčko Martina Sejkorová: „Můžeme použít i šokovou metodu, to znamená nachystat si džbánek se studenou vodou, a ve chvíli, kdy se nám luštěnina ve vodě začne vařit, tak ji zchladíme tou studenou vodou. Přestane se vařit, znovu ji uvedeme k varu a to celé můžeme ještě dvakrát zopakovat. A pak už můžeme pokračovat, třeba v tlakovém hrnci zavíčkujeme a vaříme asi tak půl hodiny.“

Proprat, vypláchnout

A ještě něco – pokaždé před vařením luštěniny důkladně propereme v čisté studené vodě, namočíme, po několika hodinách vylijeme, znovu propláchneme a vaříme v nové vodě. I tím se vyplaví spousta nadýmavých látek.