Vzestup a pád pojízdných prodejen
Obecně je pojízdná prodejna vozidlo, které přijíždí do obcí a osad bez stálé prodejny s rozmanitou nabídkou – od potravin, zmrzliny a smíšeného zboží až třeba po propanbutanové bomby, čistírny oděvů nebo pojízdné opravny. Nejrozšířenější u nás byly v druhé polovině dvacátého století, kdy je na konci 50. let začal provozovat Československý svaz spotřebních družstev. Tehdejší počty šly na celém území Československa do stovek. Kromě odlehlých obcí bylo zvykem v sezóně takto zásobovat i rekreační oblasti.
K aktivním zásobovatelům za socialismu patřilo družstvo Jednota, které ale po roce 1989 s provozováním pojízdných prodejen postupně přestalo. Problémem byly finance – zatímco dříve prodejny a jejich provoz dotovat stát, v nové době už se mu do toho nechtělo. Po revoluci se vše změnilo i na vesnicích. S výstavbou supermarketů i v nedalekých menších městech, přestávaly mít pojízdné prodejny význam.
Jsou místa, kde se bez obchodů na kolech neobejdou
Stále jsou u nás ale oblasti, kde se podařilo podnikatelům provoz pojízdných prodejen udržet. Především tam, kde pro obyvatele není snadné zajistit si pravidelně čerstvé potraviny. I v dnešní době fungují například v Severomoravském kraji, jezdí na jihu Čech, obsluhují některé obce na Šumavě, ve středních Čechách a také na Vysočině.
Jak to chodí?
Vstává se brzy ráno, musí se naložit čersté zboží, pořádně zajistit lednice a police, aby nic nepopadalo a vyrazit na první štaci.
„Začínám o půl šesté ráno. První zastávka je ještě ve městě, kde jdou lidé z noční a kupují si snídaně a nebo ti, co začínají v šest ráno a chtějí do práce svačinu,“ uvádí řidič Martin Suchý z Pekařství Řečice. Prodejna čerstvého pečiva a lahůdkových výrobků, se kterou pravidelně několikrát týdně vyráží na cestu, obsluhuje tři trasy na Žďársku a Havlíčkobrodsku. Každá z těchto tras má svůj přesný rozpis a se všemi zajížďkami i do těch nejmenších obcí je dlouhá přes sto kilometrů. Také proto se musí začínat brzy ráno, aby se stihla objet všechna místa.
„Lidé spoléhají na to, že svou prodejnu najdou v dané dny na stejném místě a ve stejný čas,“ dodává majitel této prodejny Josef Částka. Proto ani nebývá nutné, aby řidič po příjezdu do obce hlasitě zvonil, i když auto je zvonkem vybaveno.
Nápad přišel ze zahraničí
„Inspiroval jsem se v sousedních zemích, kde velmi dobře funguje trh se specializovanými potravinami. Do obcí tam zajíždějí pojízdné prodejny s pečivem, masem, s rybími výrobky a dalšími specialitami,“ říká Josef Částka. Vozidlo si sehnal v jižních Čechách, kde působí na trhu firma s pojízdnými prodejnami. Podle jejího ředitele Jiřího Hanetšlegera by si čeští prodejci nejraději postavili své pojízdné prodejny sami doma na koleně, přestože mají možnost pořídit si již hotovou profesionálně vybavenou prodejnu. I v takovém případě dávají přednost již ojetému autu. V Německu se dá takové auto pronajmout dlouhodobě až na deset let. Čeští provozovatelé prodejen pak využijí právě těchto starších vozidel, která jsou nejméně o polovinu levnější.
Vozidla musí být správně vybavena
Co v pojízdné prodejně nesmí chybět? Především záleží na sortimentu. Pekařským prodejnám stačí police a jiné běžné vybavení pro prodej čerstvého pečiva, i zde je ale potřeba alespoň částečné chlazení pro případ doplňkového prodeje zákusků, mléka nebo másla a jogurtů.
Prodejny nabízející maso nebo ryby, už jsou na dobře fungujcím chladícím systému závislé, bez chlazení a mražení by to nešlo.
Nová vlna pojízdných prodejen přichází se zájmem o farmářské výrobky
Velkou možností pro podnikatele, jak udržet zájem obyvatel o pojízdné prodejny, je specializace na potraviny, o které je především v poslední době velký zájem: o farmářské výrobky z malých domácích farem. Momentálně je největší zájem o pojízdné prodejny právě s farmářskými výrobky v okolí Prahy, kde se nejčastěji pořádají největší farmářské trhy. Vozidla s nabídkou domácích jogurtů, čerstvého mléka, masných a uzenářských bio výrobků či celozrnného domkácího pečiva už jsou ale k vidění i na náměstích v menších městech a na vesnicích.
Pojízdné prodejny nevozí jen potraviny
V městech v České republiky přišli s nápadem, že pojízdná prodejna se dá využít i k jiným aktivitám, než rovozu potravin. Exitují i prodejny, které do obcí vozí kulturu v podobě knížek, takzvané bibliobusy. Jezdívaly v Chomutově, Krnově, Litoměřicích a Karlových Varech, dnes už se s nimi setkáme jen v Plzni a v hlavním městě.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.