Nenásilná komunikace je klíč k lepším vztahům ve školách
Ve školách začíná takzvaný přípravný týden, během kterého se vyučující chystají na nový školní rok. Jedním z aktuálních témat, které si získává pozornost, je well-being ve škole, který má dopad na psychiku a motivaci dětí i učitelů.
„Well-being je jednoduše stav životní pohody. Ve škole to znamená, že děti i učitelé mají prostředí, kde se mohou bezpečně a plně rozvíjet,“ vysvětluje právnička a zapsaná mediátorka Miroslava Zápotočná. Tento koncept se stal obzvláště důležitým po období distanční výuky během pandemie, která přinesla do školství i novou výzvu – péči o duševní zdraví. „Když žáci i učitelé zažívají ve škole pocit pohody, lépe se učí a pracují,“ dodává Zápotočná.
Nenásilná komunikace ve školách
Jedním z nástrojů podpory well-beingu je podle Zápotočné nenásilná komunikace, kterou ve školách trénuje s pomocí plyšových zvířátek – žirafy a šakala. „Žirafa představuje empatii a schopnost mluvit o svých pocitech a potřebách, zatímco šakal je symbolem konfliktu,“ říká s úsměvem. „Děti a učitelé se učí, jak efektivně komunikovat a předcházet konfliktům.“
Pandemie jako impuls pro změnu
„Pandemie covidu omezila sociální interakce mezi dětmi a měla negativní dopad na jejich psychiku,“ říká Zápotočná. „To vedlo školy i preventivní programy k větší pozornosti k duševnímu zdraví a well-beingu.“ Upozorňuje také na zvýšený výskyt úzkostí u dětí, které se po návratu do školy projevily. „Práce na well-beingu není jen o dětech, ale i o učitelích a rodičích,“ dodává.
Školní mediace jako cesta k řešení konfliktů
„V případě konfliktů mezi žáky, učiteli a rodiči je školní mediace účinným nástrojem,“ říká Zápotočná. Mediace pomáhá řešit konflikty klidně a efektivně, což vede k lepšímu klimatu ve školách. „Školní prostředí je specifické a konflikty tam vznikají často. Mediace dokáže obnovit komunikaci a najít společnou cestu k řešení,“ uzavírá Miroslava Zápotočná.
Související
-
Mediace na školách funguje jako sněhová koule, jeden vyřešený konflikt kultivuje celé prostředí
Mediace ve škole může fungovat, ale její využití musí být nastaveno citlivě se znalostí technik pokojného řešení sporů. Ve školách na Vysočině se zatím příliš nevyužívá.
-
Mediace není o kompromisech. Všechny strany sporu z ní mají odcházet s pocitem vítězství
Podle zákona je mediace mimosoudním řešením sporů. Často se zatím ale nevyužívá. Ostych z ní mají jak klienti, tak advokáti.
-
Lidé často podceňují písemné uzavírání smluv, říká právnička Miroslava Zápotočná
Prostředí kolem nás je stále více regulováno právem. Stále ale platí, že neznalost zákona neomlouvá, a proto je velmi důležité se v právním řádu orientovat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka