Nenásilná komunikace je klíč k lepším vztahům ve školách

26. srpen 2024

Ve školách začíná takzvaný přípravný týden, během kterého se vyučující chystají na nový školní rok. Jedním z aktuálních témat, které si získává pozornost, je well-being ve škole, který má dopad na psychiku a motivaci dětí i učitelů.

„Well-being je jednoduše stav životní pohody. Ve škole to znamená, že děti i učitelé mají prostředí, kde se mohou bezpečně a plně rozvíjet,“ vysvětluje právnička a zapsaná mediátorka Miroslava Zápotočná. Tento koncept se stal obzvláště důležitým po období distanční výuky během pandemie, která přinesla do školství i novou výzvu – péči o duševní zdraví. „Když žáci i učitelé zažívají ve škole pocit pohody, lépe se učí a pracují,“ dodává Zápotočná.

Nenásilná komunikace ve školách

Jedním z nástrojů podpory well-beingu je podle Zápotočné nenásilná komunikace, kterou ve školách trénuje s pomocí plyšových zvířátek – žirafy a šakala. „Žirafa představuje empatii a schopnost mluvit o svých pocitech a potřebách, zatímco šakal je symbolem konfliktu,“ říká s úsměvem. „Děti a učitelé se učí, jak efektivně komunikovat a předcházet konfliktům.“

Pandemie jako impuls pro změnu

„Pandemie covidu omezila sociální interakce mezi dětmi a měla negativní dopad na jejich psychiku,“ říká Zápotočná. „To vedlo školy i preventivní programy k větší pozornosti k duševnímu zdraví a well-beingu.“ Upozorňuje také na zvýšený výskyt úzkostí u dětí, které se po návratu do školy projevily. „Práce na well-beingu není jen o dětech, ale i o učitelích a rodičích,“ dodává.

Školní mediace jako cesta k řešení konfliktů

„V případě konfliktů mezi žáky, učiteli a rodiči je školní mediace účinným nástrojem,“ říká Zápotočná. Mediace pomáhá řešit konflikty klidně a efektivně, což vede k lepšímu klimatu ve školách. „Školní prostředí je specifické a konflikty tam vznikají často. Mediace dokáže obnovit komunikaci a najít společnou cestu k řešení,“ uzavírá Miroslava Zápotočná.

autoři: Hela Dvořáková , hoch
Spustit audio

Související