Mediace na školách funguje jako sněhová koule, jeden vyřešený konflikt kultivuje celé prostředí

Díky mediaci vycházejí všechny strany z konfliktu vítězně
Mediace ve škole může fungovat, ale její využití musí být nastaveno citlivě se znalostí technik pokojného řešení sporů, ale také zvláštností školního prostředí. Ve školách na Vysočině se zatím příliš nevyužívá.
Škola je prostředí, kde se denně potkává v komunikaci a běžném fungování velká spousta rolí. Nejsou to jenom žáci a učitelé, jak by se mohlo zdát na první pohled, ale i rodiče. Komunikace se týká i nepedagogických pracovníků, vedení školy, ale jsou nepřímo i příbuzní nebo sourozenci žáků. „A každý takto jmenovaný má nějaké svoje očekávání, nějakou svojí představu o tom, jak to má v té škole fungovat nebo co by to mělo přinášet a má taky jiné zkušenosti, se kterými do té interakce denně vstupuje,“ vysvětluje mediátorka Miroslava Zápotočná.
Podobně jako v zaměstnání ve velkých firmách, je prostředí školy živnou půdou pro to, aby vznikaly neshody a konflikty. Neřešené konflikty se podepisují na prostředí a fungování celé školy, a proto mediace jako prostředek efektivního rychlého řešení konfliktů může právě v tomto prostředí velmi pomoct.
„Pokud já vím tak na Vysočině nemáme žádnou školu, kde by mediace byla přirozenou součástí toho školního systému,“ pokračuje Miroslava Zápotočná.
Mediace přitom funguje jako sněhová koule. Jeden správně vyřešený konflikt kultivuje celé prostředí. „Je to o tom, že necháváme odpovědnost těm lidem v tom konfliktu, žákům a učitelům nebo vedení školy nebo i rodičům, aby oni sami si rozhodli o tom, jak to budeme řešit. Není to tak, že přijde ředitel nebo rodič, který to rozsekne a bude to takto,“ dodává zkušená mediátorka.
Více o mediaci a jak pomáhá v konfliktech, si poslechněte v rozhovoru.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.