Hraji dadaistický turbofolk

Jiří Zeman se s muzikou poprvé potkal v telčském folklórním souboru Podjavořičan, který vedla a vede Jana Návratová. Dodnes z folklóru čerpá. Folk začal poznávat díky Prázdninám v Telči, kde každý rok slyšel to nejlepší, co specifická hudba přináší. Ovlivněn mnoha styly vytvořil svůj vlastní. Vzniklo PaaPaa.

Kapela PaaPaa bylo seskupením dvou muzikantů a jejich představení - to byla show. Jezdili po koncertech a bavili lidi. V posledních letech se Jiří Zeman rozhodl, že chce hrát muziku čistě akustickou, a tak zůstal v kapele sám. „Vrátil jsem se k úplnému základu, k původním folkovým písničkám. Zpěvák, kytara, další nástroje a sdělení, pokud možno silné,“ vysvětluje Jiří Zeman.

Při tvorbě písniček si Jiří Zeman doslova hraje se slovy a dokonce s cizími jazyky. Trochu to připomíná Vlastu Buriana, který uměl předvést angličtinu, ruštinu, italštinu, aniž by řekl jediné cizí slovo. Prostě používal jen melodii daného jazyka. A přesně tak pracuje i Jiří Zeman.

„Letos budu hrát písničku Chanson agronaut. Ta vznikla, když jsem se přestěhoval na vesnici. Když jsme tam přišli, tak jsem nevěděl, co budu dělat. A z toho prvního zakletí mondié sakrblé se najednou vytvořila písnička, která se sama od sebe posunovala do toho francouzského ducha,“ popisuje Jiří Zeman vznik jedné z písní.

Mezi písničkami PaaPaa najdeme i Tichou noc, tedy přesněji Stille Nacht, která zase zní tak tvrdě německy, až připomíná jednu z tamních kapel. „To má tak být, to má být Rammstein,“ směje se Jiří Zeman. Italštinu pro změnu najdeme v písničce Macho cha cha.

„PaaPaa má takový dadaistýcký nádech. Ten folk s tím turbodmychadlem. Já říkám turbofolk,“ shrnuje svou tvorbu Jiří Zeman.

Spustit audio