Studebaker Commander z roku 1937 má volant vlevo a dveře proti větru

10. červen 2015

Největší audioportál na českém internetu

Automobil Studebaker Commander z roku 1937 | Foto: Irena Šarounová, Český rozhlas

PŘÍBĚHY z VYSOČINY: Muzeum techniky v Telči se nově chlubí americkým autem z roku 1937. Veterán je navíc právě v renovaci a každý tak může nahlédnout do jeho útrob. Natáčela tam Irena Šarounová

Muzeum techniky v Telči se nově chlubí americkým autem z roku 1937. Veterán je navíc právě v renovaci a každý tak může nahlédnout do jeho útrob. Zjistíte třeba, že je v něm poměrně dost dřeva. „Je to americký automobil Studebaker Commander, ovšem má československou karoserii. Tehdy se to tak dělalo,“ říká majitel Muzea techniky v Telči Aleš Wimmer.

Majitel vozu, zřejmě movitý podnikatel, si v české karosárně objednal auto přímo sobě na míru. „Když ten zákazník byl hodně malý, hodně vysoký, hodně tenký, hodně silný, tak ta karosárna udělala podle jeho přání, podle postavy karoserii,“ doplňuje.

Veterán je v současné době v renovaci a jeho majitel ho do muzea zapůjčil. Návštěvníci ho tak budou moci vidět jen omezenou dobu. Na druhou stranu ale zase uvidí až do útrob vozu a zjistí, jak se takové auto vyrábělo. V té době bylo obvyklé na žebřinový rám postavit dřevěnou kostru a na ni pak přitloukat plechy karoserie. „Dřevěná kostra byla většinou z jasanu,“ říká Aleš Wimmer.

Automobil Studebaker Commander z roku 1937

Čtyřmístný kabriolet byl na tu dobu velice pohodlný. Podnikatel v něm zřejmě vozil svou rodinu. Měl skládací zateplenou střechu a tehdy obvyklé dveře, které se otevíraly proti směru jízdy. „Jsou to takzvané dveře proti větru, takže člověk musel dávat pozor. Používalo se to přibližně do šedesátých let,“ upřesňuje Aleš Wimmer. Dalším specifikem amerického veterána je volant na levé straně. V té době se totiž v Československu jezdilo vlevo a volant tak byl obvykle vpravo.

Čtyřmístný kabriolet byl na tu dobu velice pohodlný. Podnikatel v něm zřejmě vozil svou rodinu. Měl skládací zateplenou střechu a tehdy obvyklé dveře, které se otevíraly proti směru jízdy. „Jsou to takzvané dveře proti větru, takže člověk musel dávat pozor. Používalo se to přibližně do šedesátých let,“ upřesňuje Aleš Wimmer. Dalším specifikem amerického veterána je volant na levé straně. V té době se totiž v Československu jezdilo vlevo a volant tak byl obvykle vpravo.

I Studebaker Commander, který teď vypadá jako odřená skořápka auta, určitě jednou vyjede do terénu. Zřejmě ho hrdý majitel předvede na nějaké veteránské akci.

Automobil Studebaker Commander z roku 1937