Říkají mi Železný dědek. Jaroslav Dvořák sbírá a opravuje historické motocykly

13. květen 2020

Prý není nic lepšího než na pořádné motorce pomalu projíždět krajinou. Jaroslav Dvořák z Jihlavy ten pocit dobře zná. Jeho láskou jsou navíc historické motocykly. Z rezavých koster starých strojů dokáže vykouzlit kousky, které vypadají skoro tak, jako když před osmdesáti lety vyjely z továrny.

„Moji synové dovezli starou motorku v hrozném stavu, ještě jsem jim vyčítal, co to dovezli za křáp,“ Jaroslav Dvořák vzpomíná na den, kdy začala jeho vášeň. Od té doby, bylo to v devadesátých letech minulého století, tedy poměrně nedávno, nashromáždil motocyklových veteránů dobrou dvacítku. To ale neznamená, že Jaroslav Dvořák neměl do té doby s motorkami nic společného. „Já jsem jezdil od patnácti let. Já jsem byl motocyklovej šílenec od vždycky,“ směje se sběratel s tím, že když jim starší kluci motorky půjčili, jezdili jako kluci už od deseti let.

Motocyklů NSU má Jaroslav Dvořák čtrnáct

Už ta první historická motorka byla od německé firmy NSU, a Jaroslav Dvořák zůstal značce věrný. Dnes má kromě tří předválečných typů všechny motocykly NSU které firma vyrobila. „Oni vyráběli šicí stroje, potom přešli na motorová kola, a pak motorky a v šedesátých letech dělali dokonce auta,“ dodává.

Sběratel motorek Jaroslav Dvořák
Sbírka motocyklů

Jsem odolnej a ze železa umím udělat skoro všechno

Jaroslavu Dvořákovi říkají jeho kamarádi Železný dědek. „Že jsem takovej odolnej, a že z železa umím udělat skoro všechno,“ vysvětluje. A je to naprostá pravda. Veterán totiž často přijde do dílny ve stavu, kdy laik ani nepozná, že šlo o motocykl. „Člověk musí sehnat nějakou dokumentaci, po burzách se začne jezdit, a hodně tvořivosti,“ popisuje. Některé díly pak sběratel sám vyrábí, umí to se soustruhem, sám stroje lakuje a pomáhají mu i synové. „Mladší syn je specialista na linky,“ prozrazuje.

My se díváme a jízdu si užíváme. Stejně jako chlapi, kteří jezdí na čoprech

Motorky Jaroslava Dvořáka jsou provozuschopné a sběratel toho samozřejmě rád využívá. V žádném případě se ale nesnaží ze stroje dostat co nejvyšší výkon. „To nejsou motocykly na rychlost. My se díváme a užíváme si,“ usmívá se.