Příběh sběratele ze Žirovnice: Když se Škoda Popular stane životní vášní

Láska ke starým Škodovkám začala u Milana Moravy ze Žirovnice už v 80. letech. Dnes má několik slavných Popularů a radí ostatním, jak je opravovat a renovovat.

Dovedete si představit, že si to po silnici šinete nejvýš šedesátikilometrovou rychlostí ve škodovce z roku 1939? Pro někoho spousta rachotu a zápachu benzínu, pro Milana Moravu čistá radost. Jeho vášeň pro stará auta začala celkem nevinně, dnes je členem Veteran car clubu Žirovnice.

Embéčko

„Začátkem 80. let jsme měli embéčko a otec mi to embéčko občas půjčil. Ale mně to bylo málo, chtěl jsem něco vlastního,“ vzpomíná Milan Morava z Žirovnice na počátky svého motoristického koníčku.

Sběratel starých automobilů Škoda Popular Milan Morava, Žirovnice

Prvním vozidlem, které si tehdy pořídil, byl motocykl Jawa pérák. Po vojně si už chtěl koupit auto. V té době se ale za dva až tři tisíce dalo koupit jen hodně staré auto. „Jeden pán mi nabídl Škodu Popular z roku 1939,“ říká dnešní sběratel veteránů.

Škoda Popular

První Polular Milana Moravy jezdí dodnes. A časem k němu přibyly další. „Já jsem jednou přijel na sraz do Prahy a tam byl člověk, který měl Polulara taky. Říkal, pojeď se podívat ke mně. Měl jich pět,“ popisuje okamžik, kdy se rozhodl, že svůj autopark začne také rozšiřovat. „Těch Popularů bylo postupně sedm,“ dodává.

Sběratel veteránů by také měl autům rozumět, umět je opravit, často doplňovat či měnit celé části.

Milan Morava byl vyučený prodavač, a v tomto směru začínal opravdu od nuly. Naštěstí našel kvalitní a ochotné poradce. „Ještě jsem poznal lidi, kteří ta auta vyráběli. V té době to byli starší pánové. Jeden čas jsem jezdil i do Boleslavi,“ říká.

Dnes je sám poradcem, a co se týče konkrétně Škody Popular, vyhledávají ho sběratelé z celé republiky.

Spustit audio

Související