Med už ani nevyrábím, děti to dělají za mě, říká vedoucí včelařského kroužku z Bobrové

V dílnách základní školy v Bobrové na Žďársku je živo. Přes deset dětí tluče kladivy do rámečků, které mají upevněné ve svěrácích. Když se menším dětem něco nepodaří, pomohou jim buď starší žáci, nebo paní učitelka Iva Řezníčková, která vede včelařský kroužek.

Proč vlastně musí včelaři vyrobit rámečky? „Rámečky se vypletou, pak tam přijdou zatavovat mezistěnky. Včelám tím pomáháme. Včely si rámečky dostaví asi do výšky dvou centimetrů a do šestistranných buněk ukládají medové zásoby. Ty musí včelař kontrolovat a odebírat. Když se neodebírají, včely nemají místo a vyrojí se,“ vysvětluje vedoucí včelařského kroužku, proč má včelař práci i přes zimu.

Rámečků je potřeba vyrobit asi dvě stě, protože na školní zahradě stojí už šest funkčních úlů. Děti nadšeně pracují nejen v dílnách, ale i venku kolem včel a následně při výrobě medu. „Chodí sem ty nejživější děti, takové ty zlobivé,“ směje se Iva Řezníčková. Mohou tady vybít spoustu energie. Ta se jim hodila i při stavbě zahradního domku na včelařské potřeby, který si postavily celý samy. „Betonovaly, řezaly, natíraly, všechno,“ chválí skupinku učitelka.

Mladí včelaři z Bobrové na Žďársku

Děti jsou různého věku. Do včelařského kroužku se mohou zapojit už i prvňáci, ale děti to baví po celou dobu základní školy. „Nejdříve jsem se bála mít v kroužku ty nejmenší děti, ale zvládají to perfektně. Větší jim pomáhají. Deváťáci už dělají skoro všechnu práci za mě, já už dokonce ani nemeduju,“ říká Iva Řezníčková.

Úl mám od první třídy

I ty nejmenší děti včelaření baví. Některé si pořídí hned v první třídě domů vlastní úl se včelami a starají se o ně nejen v kroužku, ale i na vlastní zahradě. Matyáš z druhé třídy se těší, že letos poprvé ochutná svůj med. Třeťačka Majda už ví, jaké to je. „Úl mám doma od první třídy. O včely se staráme s mamkou,“ říká. O svém medu tvrdí, že je lepší než kupovaný.

Děti z kroužku se každý rok účastní soutěže pro mladé včelaře Zlatá včela. Některé ročníky – 2015 a 2016 – organizují přímo ve škole. „Máme velkou podporu, můžeme používat dílny, počítačové učebny, když si chceme o včelách něco vyhledat i kuchyňku, kde si můžeme roztahat pláty a medovat, všechno je nám k dispozici,“ uzavírá Iva Řezníčková.

Úly, Bobrová
autor: dak
Spustit audio