Ani v první jihlavské tramvaji z roku 1909 se řidič nesměl bavit s cestujícími. I tehdy to zakazovala cedulka

První jihlavská tramvaj
První jihlavská tramvaj

Dvacátého šestého srpna roku 1909 vyjela ze zastávky na jihlavském Masarykově náměstí na svou první jízdu tramvaj. Po trase na hlavní nádraží jezdila až do roku 1948. Světe div se, ta tramvaj pořád ještě existuje. V současné době stojí ve skladu jihlavského magistrátu.

V jedné z mnoha garáží v bývalém vojenském areálu v Pístově u Jihlavy se ukrývá doslova poklad. V roce 2012 se dvěma pánům z jihlavského magistrátu podařilo vypátrat, že první jihlavská tramvaj stále existuje. Objevili ji u Rudolfa Chromého v Krnově. Tehdy se za ním hned vydali. „Byl to obyčejnej důchodce. Koupil zahrádku a na té zahrádce už to bylo,“ říká tajemník jihlavského magistrátu Lubomír Dohnal. Rudolf Chromý tramvaj používal jako seník. Byla v té době už dávno bez podvozku, okna byla z větší části zatlučená plechem. Na střechu položil tašky a tím také v podstatě vůz zachránil.

Stará tramvaj sloužila jako seník na zahradě v Krnově

Rudolf Chromý měl na odkup tramvaje už víc nabídek, ale tu z Jihlavy považoval za nejserióznější. Dohoda zněla, že Jihlava za tramvaj zaplatí tolik, kolik bude důchodce potřebovat na stavbu nového dřevěného seníku. „Byl to opravdu čestný, skromný pán,“ vzpomíná Lubomír Dohnal na muže, který už dnes bohužel není mezi námi. Jedna podmínka tu ale přece jen byla. Pan Chromý žádal, aby s těžkou technikou tramvaj odvezli až v době, kdy bude mít sklizené brambory.

První jihlavská tramvaj, cedule

Z jihlavské tramvaje je teď památka a její oprava bude drahá

Nějaký čas si starý veterán pobyl v krnovském depu a pak se s konečnou platností odstěhoval do Jihlavy. Plány byly velké, ale zbrzdilo je zpamátnění. Finanční náklady na opravu se tím totiž zvedly několikanásobně. Naštěstí stojí tramvaj v suchém a teplotně stálém prostředí, takže dál nechátrá. Lubomír Dohnal ale přesto věří, že nakonec zase vyjede do ulic. „Byly různé myšlenky, kde by byla. Buď na původním místě u dnešního Prioru, na fotografiích je i u divadla nebo na secesním mostě U Jánů,“ vyjmenovává Lubomír Dohnal.

Původní kolejnice zpevňovaly strop jídelny jihlavské mlékárny

Tramvaj by v budoucnu mohla sloužit jako infocentrum nebo restaurace. V plánech je samozřejmě i částečný návrat kolejí. Už teď jsou vidět původní koleje ve vozovce opraveného mostu U Jánů. Původních kolejnic se zachovalo mnohem víc. Pomohla tomu velká náhoda. Když dělníci demolovali jídelnu jihlavské mlékárny, narazili na zvláštní železa. Naštěstí zavolali odborníky, kteří identifikovali právě původní tramvajové koleje. Magistrát je pak od firmy vykoupil za cenu železného šrotu. „Jsou dobře uskladněné, aby nám je nikdo nesebral do sběru,“ dodává Lubomír Dohnal.

První jihlavská tramvaj, interiér