Ubližování fyzické i psychické, šikana se objevuje už u dětí v mateřských školách
Před COVIDem se dle statistik se šikanou setkalo 40 % dětí, tedy téměř každé druhé. Nemusely být přímo její obětí, ale pokud se šikana objevila v třídním kolektivu, měla mnoho takzvaných přihlížejících, neutrálních dětí, které šikanu vnímají a sledují. Po období COVIDu tato čísla ještě narostla a odborníci volají o pomoc.
Jako první si většinou příznaků šikany všimnou rodiče. Není výjimkou, že se s ní setkají už u dětí v mateřských školách. Jde o chování, které se děti v mateřské škole naučí v mateřských školách, si přenášejí do základního školství a potom dále do života.
„Dítě, které rádo chodí do školky a najednou se vám sekne, pláče, nechce tam jít,“ popisuje jeden z projevů toho, že něco není v pořádku, ředitelka Mateřské školy a Speciálního pedagogického centra Jihlava Lubica Nováková Váchová.
I když jsou děti logopedicky dobře vybavené a rozumově také, tak stále nemají takovou slovní zásobu a hlavně zkušenost, aby dokázali popsat rodiči to, co se mu děje. „To dítě to prožívá emočně, pak to může otáčet i do nemoci. Viděla jsem ekzémy, astmatické projevy a zvracení,“ dodává.
To už jsou signály, na které by rodič měl reagovat. Je důležité nepodceňovat první signály, které se v různé intenzitě můžou objevit během celého dospívání.
Jsou současné děti méně odolné vůči stresovým situacím?
Kolik je stupňů šikany a na které z nich stačí školní metodici prevence?
Poslechněte si celý rozhovor.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.