Prvorepubliková móda sluší i figuríně bez hlavy. Přesvědčit se můžete v jihlavském muzeu

Komu jinému by mohla udělat radost příprava výstavy o módě první poloviny 20. století než ženám. A ženy z jihlavského muzea Sylva Pospíchalová a Pavla Lajtkepová přišly do Dobrého dopoledne
Smět se dotýkat originálního modelu z prvorepublikového salonu Podolská je zážitek pro každou ženu. Možná právě proto si přípravu nové výstavy v jihlavském muzeu užily i její autorky Sylva Pospíchalová a Pavla Lajtkepová. „Prvorepubliková móda skvěle seděla. I když se dnes aranžuje na figuríny, které nemají hlavu a nohy, ty modely mají neuvěřitelný švih,“ vyprávěly v Dobrém dopoledni obě dámy.
Na výstavě, která je věnována převážně prvorepublikové módě, se najdou i vějíře. Ty do této éry nezapadají, ale autorka její výtvarné podoby Pavla Lajtkepová našla právě v nich velké zalíbení. „Vějíře, to bylo téma, každá dáma měla řeč svého vějíře, vysílala signály. Spadají do staršího období, ale jsou tam krásné kousky, vějíře s péry, dokonce ze slonoviny. Ty se mi moc líbí.“
Naše dárkyně přišla s rozzářenýma očima, že má doma kresby, kde je napsáno Podolská
Sylva Pospíchalová si oblíbila právě kostým ze salonu Hany Podolské. „Je i s tou nášivkou, salon Podolská znamenal něco, jednak v celorepublikovém ale i v zahraničním měřítku. Je to jednoduchý béžový kostým, původní nositelku neznáme, protože tenhle kousek je ze sbírky paní Magdy Růžičkové. Její předměty tvoří základ naší výstavy,“ vysvětluje její autorka Sylva Pospíchalová.
Díky tomuto kostýmu budou mít v jihlavském muzeu ve sbírkách další vzácné exponáty. „To se někdy stane, že návštěvníky zaujme téma výstavy a pak se začnou rozpomínat, co kde mají, měli, viděli a mohli by nám donést. Shodou okolností naše věrná muzejní dárkyně přišla s rozzářenýma očima, že má doma, že to našla po sestře, že má doma kresby, které jsou podepsány Podolská a že nám je daruje,“ nadšeně vypráví Sylva Pospíchalová.
Hana Podolská a její špionské metody
„Což je úžasné. O paní Podolské a jejích špionských metodách v pařížských salonech jsem kdysi slyšela na přednášce. Na přehlídky vodila svoje švadlenky nebo návrhářky a ty tajně na záchodě zakreslovaly detaily nebo siluety nebo některé modely, které tam viděly a takhle je přenášely do Prahy,“ říká Sylva Pospíchalová.
Vzhledem k tomu, že sbírka je soukromá, mohly si autorky výstavy exponáty vyzkoušet. „Pokud by se jednalo o muzejní sbírky, ty mají velice přísný režim. Tam se kontroluje i doba vystavení, osvit denním světlem škodí. Vzhledem k tomu, že tohle byla soukromá sbírka a paní majitelka ty věci běžně nosí, tak jsme se dovolily, že smíme a podle toho vypadá úvodní panel. Nechaly jsme se zobrazit a tam můžete vidět, že jsme zkusily být za dámy,“ smějí se Sylva Pospíchalová a Pavla Lajtkepová.
Na začátku výstavy byla návštěva kolegyně z brněnského muzea
A jak výstava věnovaná prvorepublikové módy vznikla? „Zárodek téhle výstavy se zrodil ve chvíli, kdy mě navštívila paní doktorka Růženecká z muzea v Brně a požádala mě o výpůjčku několika kabelek na výstavu v Brně, kterou připravovala. Hned jsem se paní doktorky zeptala, jestli by recipročně mohla půjčit potom něco ona nám. Tehdy jsme se domluvily, že její kolegyně paní Růžičková má kabelky a nějaké věci k tomu, od té doby se ta výstava vedla pod názvem kabelky, ale to už je dva roky,“ vypráví Sylva Pospíchalová.
Když ale uviděla, jaké skvosty paní Růžičková ve své sbírce má, bylo jí hned jasné, že výstava Za dámy nebudou jen kabelky. V jihlavském muzeu si prvorepublikovou módu můžete užít až do 28. března.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.