První českou operu znovu oživil rakouský pěvec Martino Hammerle-Bartolotti. Díky návštěvě zříceniny

3. březen 2017

Výlet podél řeky Jihlavy změnil opernímu pěvci z Rakouska další běh života. Navštívil zřícenu hradu Templštejn. „Přátelé mi doporučili výlet na Templštejn. I když už to není hrad, ale zřícenina, je to stále mystické místo,“ popsal své zážitky Martino Hammerle-Bartolotti.

Po návratu z výletu pěvec začal hledat na internetu podrobnosti o hradu, o Templářích a narazil na zmínku o české opeře Templáři na Moravě od Karla Šebora. „Jako vůbec první českou operu, když pomineme Dráteníka, který ještě zcela operou nebyl, Templáře na Moravě uvedlo pražské Prozatímní divadlo. Ředitel divadla dal v roce 1865 opeře Karla Šebora přednost před Smetanovými Branibory v Čechách,“ řekl rakouský pěvec.

Dlouhé pátrání po zápisu opery

Martino Hammerle-Bartolotti byl první českou operou zaujat. Začal pátrat po její partituře. „V Praze byla opera uvedena opakovaně, na Moravě ale ani jednou. Narazil jsem také na provedení plzeňského souboru, a tak jsem začal pátrat po notách tam,“ líčil pěvec. „Nikde mi ale neuměli poradit. V Národním muzeu hudby v Praze mi dali tři banánové krabice plné zaprášených not. To bych ale musel trávit v muzeu celé měsíce, aby se něco dalo použít,“ postěžoval si rodák z Innsbrucku.

Logo

Jeho další kroky vedly do pražského Klementina. Tam se pěvec dozvěděl, že partituru najde možná v Brně v Moravském zemském muzeu. „Říkal jsem si, že to není možné. To je totiž jen několik kroků od mého bytu,“ vzpomínal na šťastný konec hledání zpěvák.

Sto padesát let stará hudba v novém kabátě

Závěrečný sbor prvního jednání rakouský pěvec nastudoval společně s ředitelkou jihlavské základní umělecké školy Danou Fučíkovou, se školním orchestrem a s Jihlavským smíšeným pěveckým sborem Melodie.

A pátrání Martina Hammerle-Bartolottiho po českých archivech nekončí. Narazil v nich třeba i na unikátní zpěvník Marie Terezie a i ten se chystá nastudovat a představit dnešním posluchačům.

Spustit audio