Přenosné mosty Bailey Bridge měly být dočasné. V Třebíči však zůstaly a slouží dodnes

12. listopad 2021

Lehké mosty zvané Bailey Bridge se jmenují po svém autorovi. Dvě takové konstrukce najdeme v Třebíči.

„Bridge je anglicky most a jeho autor se jmenoval Donald Bailey. Byl to civilní zaměstnanec britského ministerstva války a v roce 1942 vymyslel systém, který je geniální ve své jednoduchosti. Ty díly jsou tak malé a lehké, že nepotřebují na přepravu ani montáž žádnou těžkou techniku, jeřáby, nic. Stačí náklaďáky a čtyři chlapi. Byla to jedna z klíčových věcí, které pomohly ukončit druhou světovou válku,“ řekl třebíčský architekt Luboš Herzán.

Operativnost, jednoduchost…

Díly mostu tvoří kovové panely a boční díly zvané zavětrování. Za války je stačilo naložit na auto a převézt na místo potřeby. Armáda mohla reagovat na pohyb na frontě mnohem operativněji, než když byla do té doby závislá na existujících mostech, které mohly zvládnout přejezdy těžké válečné techniky.

Bailey Bridge se dal rychle složit spojením potřebného množství ocelových dílů podle šířky řeky. Most se smontoval za pomoci silných šroubů a jeho nosnost zvládla i přejezd tanků včetně otřesů, které vyvolává.

Most Bailey Bridge, Třebíč

Po skončení války se nepředpokládalo, že by v dohledné době nastala nějaká další válka, a tak by bylo škoda funkční mosty nechat rezavět ve skladech, usmívá se Lubor Herzán. „Proto ty mosty byly od západních spojenců darovány zemím nejvíce zasaženým válkou. Třebíč má jeden v Poušově a druhý tady na Polance.“

Říční lázně

Umístění u říčních lázní je podle architekta ale problematické z hlediska výšky. „Mně se tady taky líbí, ale je třeba brát v úvahu všechny souvislosti. V roce 1985 v květnu přišla velká povodeň, tak most byl bariérou, kvůli které se voda rozlívala ven. V 90. letech byly udělány protipovodňové zdi, které jsou bezvadné, tak to má ale jednu nepříjemnou souvislost. Kdyby dneska přišla dvacetiletá voda, tak kvůli mostu hrkne za tyto zdi a je to horší než předtím.“

Most s historickou hodnotou, který může stále sloužit, by se neměl ničit. „Určitě by našla spousta míst, kde by se dal využít, třeba v rámci nějaké cyklostezky, přemostění údolíčka nebo lávka pro pěší,“ navrhuje Lubor Herzán.

Spustit audio