Pilot vrtulníku si hlídá stroj a jeho co-pilot kontroluje to, co je pod nimi

11. září 2015

Největší audioportál na českém internetu

Posádka vrtulníku při tréninku | Foto: Miloš Vomela

Letět se vrtulníkem a letadlem je velký rozdíl a dokonce se nedoporučuje stroje příliš často střídat. V Dobrém dopoledni byl Miloš Vomela, který s vrtulníkem létá i závodně

Létání ho lákalo od dětství, pilotní průkaz na letadlo má 14 let a vrtulník zkrotil před sedmi lety. Miloš Vomela z Polné, člen reprezentačního družstva v helisportu, čili vrtulníkovém létání byl hostem Dobrého dopoledne Tamary Peckové. „Letadlo byla taková průprava, když jsem já začínal s létáním, tak to na vrtulník ani nešlo,“ pokrčil rameny Miloš Vomela.

Létání ve vrtulníku a v letadle v jednom období se vlastně ani nedoporučuje. „Jsou tu rozdílné nouzové postupy. Vůbec ovládání je jiné, to je dáno tím, jak funguje letadlo a jak vrtulník. Letadlo se pohybuje v prostoru po nějakých dimenzích, v nějakých určitých osách, a ovládáme ho prostřednictvím řízení a noh. U vrtulníku měníme výkon přípustí. U vrtulníku měníte poměr rotorem,“ přibližuje největší rozdíly mezi pilotování letadla a vrtulníku Miloš Vomela.

Pilot záchranky musí nalétat 1000 hodin

Možnosti létání na vrtulníku jsou dnes poměrně omezené, protože vrtulníků v dopravě není tolik. „Pokud se stanete pilotem vrtulníku a budete chtít létat v civilu, tak v České republice je těch provozovatelů velice omezeně a budete muset jít do zahraničí, abyste získali potřebné letové hodiny,“ vysvětluje Miloš Vomela.

Miloš Vomela začal létat pro zábavu, jako každý pilot vrtulníku se viděl v helikoptéře záchranné služby, ale to je velice dlouhá cesta. Pilot záchranky musí mít nalétáno minimálně 1000 letových hodin. „Nejdřív se stanete privátním pilotem, výcvik je o 45 hodinách letu a teoretické zkoušce. Může létat s přáteli, soukromě,“ říká Miloš Vomela a dodává, že dalším stupněm je obchodní pilot.

Na mistrovství světa byly české posádky úplně poprvé

Parta nadšenců, kteří si říkají vrtulníkáři, poměrně nedávno zjistila, že v helisportu se pořádají dokonce mistrovství světa, úplně první proběhlo v roce 1972, to letošní bylo v Polsku a čeští vrtulníkáři se na něj vypravili. „Začali jsme se o to zajímat, zjistili jsme, jaká jsou pravidla, jak to funguje, a rozhodli jsme zkusit uspořádat mistrovství republiky v Podhořanech. Duchovním otcem je Eda Malina, který všechny nadchl.“

Miloš Vomela, pilot vrtulníku

Součástí mistrovského závodu je hned několik disciplín. Navigace, kdy si pilot a co-pilot musí poradit s mapou, ve které jsou dva známé body a dva, které jsou označeny pouze souřadnicemi GPS. „Součástí téhle disciplíny je také hledání deseti znaků na zemi a jejich zakreslování do listiny, kterou dostanete společně s mapou,“ popisuje jednu z disciplín helisportu Miloš Vomela.

Co-pilot je mé druhé oči

Další dovedností je vyhazování předmětů na terč. „Já se věnuji pilotáži a co-pilot je mé druhé oči. Ta komunikace mezi námi musí být maximálně přesná, je potřeba pracovat s chladnou hlavou, ta koncentrace je velmi důležitá. Já si hlídám vrtulník a můj co-pilot hlídá to, co je pod námi. Navádí mě jednoduchými pokyny, které mi říkají, jak se mám nad tím cílem chovat: dopředu, dozadu, doleva, doprava. Díky co-pilotovi vím, co mám dělat.“

Velmi zabrat jak pilotům, tak vrtulníkům na mistrovství světa v Polsku, dala disciplína slalom. „Bylo 36°C, vzduch je řidší a stroj se chová jinak. Výkon teplotou klesá, takže ten pilot musí pracovat s výkonem, musí vrtulníku polevit, aby letěl, aby se nestalo něco, co neočekáváte. Může ten vrtulník třeba i vysadit a může dojít k nouzové situaci, kdy se musí přistát na autorotaci,“ upozorňuje Miloš Vomelu.

autor: Tamara Pecková

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.