Matematika je hlavně o představivosti, u dětí bychom ji měli rozvíjet od útlého věku

Jak podpořit vnitřní motivaci dětí k učení?
Matematika je předmět založený na představivosti. A tu představivost si musíme nějakým způsobem vytvořit. Když představivost nemáme, tak máme problém s matematikou.
„Když si řeknete, že počítáte třeba pět + sedm, tak vám tam v mysli proběhne nějaký proces a třeba si představíte, prsty. Na tom základě to dokážete vypočítat,“ vysvětluje ředitelka studijních center BASIC Zdeňka Masopustová.
Základy matematiky jsou i ve hře. „Když třeba děti chodí nakupovat, tak ví, že když koupí pět rohlíků, takže to stojí třeba 10 korun. Takže se od malička s těmi počty setkává,“ přidává Zdeňka Masopustová příklad, jak si dítě už v útlém věku vytváří matematickou představivost.
„Kdykoliv, když doma něco měříte, tak ty děti to vidí, že se něco měří, že to má délku, nějakou šířku a pak se něco počítá. Třeba kolik koberce bude potřeba,“ pokračuje.
Matematickou představivost je možné vytvořit i v pozdějším věku. „Zabere to nějaký čas, nějakou práci. Víme, protože jsme dělali hodně přípravy na přijímací zkoušky, že ty děti s matematikou zápasí. Přijde dítě i v sedmé, v osmé třídě, a má problém v těch základech. Nedokáže pořádně počítat do stovky, s přechodem to drhne, je tam násobilka a tyto základní počty a pak vlastně ty problém se jenom stupňují,“ dodává Masopustová.
Jak moc vysoké nároky jsou kladeny na děti, a je možné předcházet poruchám učení?
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.