I na elektrokole se dá zhubnout
Stejné kolo, jako je běžný silniční bicykl, je takzvané elektrokolo. Liší se pouze tím, že má v sobě zabudovaný motor, baterii a ovládací prvky, které cyklistovi umožňují, aby jezdil na elektrický pohon, říká Stanislav Veselý, prodejce elektrokol. „Cyklistovi motor výrazně pomáhá, takže se nemusí obávat ani kopcovitého terénu,“ ujišťuje.
Dříve byla podle něj kola jednodušší s těžkými bateriemi, dnes jsou oproti tomu elektrokola jiná. „Elektrifikován totiž může být každý bicykl - tříkolka, trackové kolo, horské kolo, obyčejné kolo na nákup, skládací kolo i kolo na dlouhé výlety. Každý typ může mít baterii nebo se dá každé kolo na elektrokolo předělat. Zejména tříkolka posílená motorem hodně pomáhá osobám starším nebo s nějakým postižením, které by jízda na normálním kole příliš namáhala.“ Na rozdíl od dřívějších dob, kdy si elektrokola kupovali podle Stanislava Veselého zejména senioři, dnes už si je kupují i zákazníci od 20 let, kteří buď jezdí do zaměstnání, nebo chtějí podnikat delší výlety.
Záleží na výkonu baterie
Jak vlastně elektrokolo funguje? „Má v sobě prvek, který pozná, že cyklista šlape. Tím, že šlape na pedál, zabírá motůrek. Jednoduše by se dalo říci, že na tomto kole musím šlapat, aby jelo,“ usmívá se Stanislav Veselý. „Navíc je tu ale možnost akcelerační páčky, která umožní rozjezd z místa tak, aby se usnadnil právě ten největší nápor na začátku jízdy.“
Baterie bývá na nosiči nebo v rámu kola. Jde o baterii typu lion, která nemá paměť, takže je možno ji dobíjet kdykoli. „Za hodinu nabíjení se nabije zhruba na 30 %, takže v rámci výletů se dá dobít například u pumpy nebo v restauraci relativně rychle. Do plné baterie to trvá přibližně 3 - 6 hodin. Jsou i rychlonabíječky, díky nimž pak ujedeme až 180 kilometrů,“ uvádí Stanislav Veselý. Pochopitelně čím silnější baterie, tím déle vydrží.
Pro elektrokolo platí na silnici stejná pravidla jako pro bicykl
Elektrokolo je považováno za standardní jízdní kolo, takže na něm mohou jezdit i děti, které jsou povinny nosit helmu. U dospělých se helma také doporučuje, protože rychlost dosažená na elektrokole je zpravidla vyšší. K dispozici jsou nám kromě silnic i cyklostezky. „Jestli se dá na elektrokole zhubnout? To je častá otázka, zejména dámy se ptají,“ říká prodejce elektrokol. „Protože i na elektrokole je nutno šlapat, vyvíjí se tělesná aktivita, a byť je to pohon asistovaný, i na elektrokole se dá zhubnout,“ uzavírá s úsměvem Stanislav Veselý.
Chat se Stanislavem VeselýmVíce z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.