Výslovnost dětí se zhoršuje

10. listopad 2017

Klinická logopedka Kateřina Trčková byla hostem Poradny Českého rozhlasu Vysočina a řeč byla o tom, jak se v populaci zhoršuje kvalita mluveného projevu a co s tím může každý z nás dělat.

Obecně platí, že děti by měly mít správnou výslovnost před nástupem do školy, aby je to nebrzdilo v učení. „Dříve to bylo tak, že tři děti ve třídě měly nesprávnou výslovnost. Teď je to obráceně. Nyní opravdu dejme tomu jen tři děti z celé třídy správně mluví,“ upozorňuje Kateřina Trčková na zhoršující se kvalitu mluveného projevu u dětí.

Málo na sebe mluvíme

„Máme na sebe málo času. Protože mluvení zabere nějaký čas,“ vysvětluje host. Rodiče by měli s dětmi pravidelně a často mluvit. Důležité je například i večerní předčítání pohádek. Rodiče by přitom měli klást důraz, aby sami správně vyslovovali. Děti jsou v útlém věku velmi učenlivé, a pokud kolem sebe slyší kvalitní mluvený projev, přebírají ho. Zároveň od dětí vyžadujte, aby mluvily.

S mluvením pomohou i mimická cvičení

„Dá se to trénovat jakkoliv. Od šklebení se do zrcadla, kdo předvede větší a lepší škleb. Ale pomůžou i běžné věci, jako otevření pusy, usměj se, vyšpul pusu, nafoukni tváře nebo vyplázni jazyk, olízni si patro, přejeď si po zubech, udělej bouličku ve tváři jazykem, zaklepej jazykem jako koník,“ uvádí pár příkladů cvičení pro děti logopedka.

Řečové vady nejsou dědičné

Ráčkování, šišlání nebo špatné sykavky jsou jazykové vady, které nejsou dědičné. Často se ale stává, že děti rodičů, které tyto vady mají, pak mívají se správnou výslovností taky problémy. Je to opět dané tím, že děti i tyto vady snadno odposlechnou a přijmou je za svoje. Pokud tedy rodiče trpí nějakou vadou, měli by své dítě vzít k logopedovi, aby děti naučil správnou výslovnost a pohlídal, aby se děti chyby nenaučily.

Spustit audio