Řidiči si musí rychle zvyknout na podzimní ráz počasí

4. říjen 2016
Dobré odpoledne

Mokro, spadené listí, mlhy a brzy možná i první sníh stíží řízení auta všem řidičům na Vysočině. Jak správně reagovat v krizových situacích, přišel poradit instruktor bezpečné jízdy Karel Bílek z autoškoly Musil. Řidiči by měli být opatrní zejména, když na silnici vidí popadané listí a je vlhko. Z rozježděných listů za takových podmínek vzniká nebezpečná vrstva jemného bláta, které je velmi kluzké.

Je o to nebezpečnější, že při sněžení řidiči zhoršené podmínky vidí, ale v případě kluzké podzimní cesty takovou situaci často nepředvídají a jezdí stejně, jakoby byla silnice suchá za letního dne.

Snížená viditelnost a kluzké silnice jsou pro podzim typické

„Nejsme zvyklí na to, že ráno vstáváme do tmy, když jedeme do práce. Takže se musíme připravit i na to, že budeme hůře vidět překážky na silnici. Naopak, když se domů vracíme, tak můžeme jet proti zapadajícímu sluníčku,“ upozorňuje host na úskalí podzimního cestování. Důležité je pamatovat i na to, že zimní pneumatiky nejsou jen na sníh, ale obecně na nízké teploty. Pokud se ranní teploty pohybují kolem pěti stupňů, tak je nejvyšší čas přezout.

Rychlost a viditelnost spolu přímo souvisí

Vlhké nebo mokré silnice, tma a světla protijedoucích vozidel výrazně snižují náš rozhled. Jsme často oslňováni, silnice se leskne a zaniká i nekvalitní vodorovné značení. „Tady bych trochu připomněl pravidlo provozu, které nám říká, že mohu jet pouze tak rychle, abych stihl zastavit na vzdálenost, na kterou mám rozhled. Pokud jedu na potkávací světla, která mi osvětlí silnici nějaký 50 až 60 m přede mnou, tak to odpovídá brzdné vzdálenosti při 70 km/h. Čili pravidlo je jednoduché. Pokud jedu na potkávací světla, neměl bych jet rychleji, jak sedmdesátkou,“ upozorňuje Karel Bílek.

Když je nejhůř, připravte se na náraz

Při řešení krizové situace hledejte únik do místa, kde se vyhnete nárazu i za cenu poškození vozidla. Samozřejmě může nastat situace, kdy únik není možný a náraz je nevyhnutelný. „Pokud nemám místo, tak kola rovně, brzda naplno a těsně před nárazem pustit volant, sundat nohy z pedálů, aby mi nepopraskaly dlouhé kosti při nárazu,“ doporučuje host.

Spustit audio