Přes řeku Jihlavu se v krajském městě jen mezi Starými Horami a Jánským kopečkem klene 11 mostů

5. říjen 2023

Mezi Starými Horami a Jánským kopečkem v Jihlavě se klene 11 mostů. Najdete mezi nimi lávky pro pěší a cyklisty, ale i dálniční a železniční most. Při komentované procházce s architekty se zájemci dozvěděli, co všechno takový most drží pohromadě.

"Nejznámější materiál je beton. Unese v tlaku daleko více než ostatní materiály. Je tvárný, může se nalít do bednění," říká statik Dalibor Kavalec. Jako zajímavost přidává fakt, že za most se považuje vše, co je širší než dva metry. Účastníky vycházky po jihlavských mostech také uvádí do základního členění mostů podle materiálu nebo tvarů. O betonu se mluví hned u prvního mostu, nové lávky pro pěší a cyklisty, která stojí vedle silničního mostu ve Starých Horách.

"Visutá lávka s mostovým trámem, zavěšená na řetězovce s ocelových táhel," představuje jeden z dalších mostů architekt Petr Ulrich. Jedná se o klenutou cyklolávku u restaurace Venuše. "Dohledali jsme obrázek původního návrhu. Na jedné straně měl být most zakončen přístřeškem, z toho sešlo," přidává informace architektka Jana Nováková. Dalibor Kavalec ukazuje i kovové lávky pro převedení potrubí přes řeku. Jednu z nich sám projektoval.

Pražský most, zvaný také červený, je trojobloukový most s kamenným a betonovým jádrem a cihlovým pláštěm

Přes řeku vede také most dálničního typu, který má mezerou oddělené jízdní směry. "Pod námi je základ, pak jsou pilíře, nahoře je úložný práh, za tím mostem je mostní uzávěra, která drží štěrk vozovky, aby se to nesesouvalo. Mezi tím prahem a pilíři jsou ložiska, na tom se to může mlet," ukazuje Dalibor Kavalec jednotlivé části mostu.

Při prohlídce mostku u loděnice padla zmínka o neúspěšné zatěžkávací zkoušce. "Já jsem slyšel, že tam byl úsek špatného betonu," dodává statik. Další zastávkou byl Pražský most, zvaný také červený. To určitě podle barvy cihel na pilířích. "Silniční trojobloukový most s kamenným a betonovým jádrem a cihlovým pláštěm," říká Petr Ulrich a ukazuje na vrcholový kámen středové klenby s letopočtem 1846.

O starém železničním mostu u Jánského kostelíka vyprávěl bývalý strojvůdce a železniční nadšenec Richard Cila. Most se stavěl v souvislosti s Městským nádražím. To mělo stát původně o několik metrů níž. Kvůli kamennému podloží se ale terén nesnižoval, a most tam vede k nádraží do kopce. "Ten kámen, když se stavěla plocha nádraží, okamžitě využívali," říká Richard Cila s tím, že ho využili právě ke stavbě mostu. Dalším zdrojem kamene byl nedaleký lom na Kalvárii, pod hřbitovem.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.