Policie a hejtmanství chtějí na Vysočině více kontrolovat a vážit kamiony se dřevem

24. červen 2021 06:00

Silnice na Vysočině podle vedení kraje trpí pod koly přetížených kamionů převážejících dřevo z kůrovcové těžby.

Hejtmanství Vysočiny spolu s policií proto připravují opatření, která by jízdě přetížených kamionů mohla zabránit. Míst, kde je možné auta kontrolovat a vážit, by mělo být více.

V současnosti je takových míst na celé Vysočině deset. Ve středu krajská policie využila hned osm z nich, aby si na přetěžování nákladních aut posvítila.

Vážení na nápravách

„Vážení probíhá takzvaně pro nápravách, kdy vozidlo najede na kontrolní váhy, dojde k zajištění vozidla klíny, odbrzdění, přenese se pomocí kabelů do počítače.“ Michal Ferbar z odboru služby dopravní policie dohlíží na vážení nákladního auta ve Stříteži u Jihlavy.

„A tady potom uvidíte celkovou hmotnost jízdní soupravy – 47.350. Je to v pořádku, protože stanovená hmotnost soupravy je 48 tun, ale pan řidič má povolení zvláštního užívání, kdy může překročit výšku, délku, šířku. Je to vydávané ministerstvem dopravy,“ ukazuje naměřené hodnoty v přistavené dodávce.

Kontrola na 45 minut

Policistům taková kontrola obvykle zabere kolem 45 minut. „Počítejte zhruba tři čtvrtě hodiny je ta kontrola, nepočítám správní řízení, tam se to i přetáhne třeba přes hodinu. Pokud musíte zpracovat příslušné protokoly, oznámení, vysvětlit, poučit řidiče.“

Nějaký čas také zabere stažení nákladního vozidla ke stanovišti s váhou. V takovém případě nesmí dojezdová vzdálenost podle zákona překročit 16 kilometrů. To může být ale pro policisty problematické, protože řidiči si o kontrolách dají vědět a poté se je snaží objet.

Více míst pro vážení

Pomoci by v tomto případě mohla hustší síť kontrolních stanovišť. „V současnosti spolupracujeme s policií, abychom našli místa, kde toto vážení je možné,“ potvrzuje snahu o rozšíření kontrolních stanovišť náměstek hejtmana Miroslav Houška (KDU-ČSL). „Máme několik míst vytipovaných. Jsou to místa, kde v budoucnu nebo v současnosti provádíme nějaké opravy či rekonstrukce silnic. A bude možné na těchto místech vážit.“

Vzniknout by takto mělo během tří let asi pět nových kontrolních stanovišť na silnicích pod krajskou správou. Obnova poškozených komunikací vychází hejtmanství na 600 milionů ročně.

autoři: Patrik Salát , mik

Související