Na pódiu jsem v transu
„Vnímám energii celého orchestru, a přestože stojím zády k divákům, vnímám i všechny pohyby a zvuky v hledišti,“ řekl ve středečním Tandemu šéfdirigent Filharmonie Gustava Mahlera Jiří Jakeš.
Už jeho prapradědeček vlastnil živnostenský list na provozování hudební produkce, což byla na začátku 19. století rarita. Tatínek bral malého Jiřího s sebou na plesy a koncerty, kde vystupoval s kapelou, takže nikoho nepřekvapilo, že se Jiří Jakeš vydal na hudební dráhu profesionálně. Úplně náhodou se pak v obrovské konkurenci dostal na Masarykovu univerzitu na obor dirigování. Podle statistik připadá jeden dirigent na milion obyvatel.
Šéf orchestru musí mít kromě perfektních hudebních znalostí také v malíčku psychologii – vede velký tým, a musí umět s ním pracovat.
Jiří Jakeš kromě dirigování také skládá hudbu, zasedá v hudebních soutěžích. S muzikou má úzce spjaty Vánoce, hlavně kvůli vánočním koncertům se na tyto svátky vždycky velmi těší.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka