Leteckomodelářský klub v Třebíči vznikl hned po konci války. Letos slaví osmdesátiny

Víte, k čemu se používá dřevo zvané balsa? To se dozvíte v dnešním Příběhu z Vysočiny
Třebíčští letečtí modeláři slaví osmdesát let od svého vzniku výstavou v konírně místního zámku. Najdete tam staré plány, vítězné poháry ze soutěží, a samozřejmě letadla od těch nejjednodušších házedel a kluzáků po motorové makety skutečných letadel.
K vidění jsou i takzvané upoutané modely, ovládané dráty ze země, které vyvinou rychlost přes dvě stě kilometrů v hodině.
"Za války bylo veškeré letectví téměř znemožněno, takže hned, jak to šlo, tak se po republice začaly zakládat aerokluby," říká předseda třebíčského leteckomodelářského klubu Miroslav Dvořáček. "Západomoravský aeroklub měl sekci motorovou, sekci plachtařskou a sekci modelářskou," dodává. Tehdy, po válce, bylo v Třebíči letiště v místě dnešní průmyslové zóny. Bohužel bylo po roce 1948 zrušené kvůli blízkosti státní hranice. Pilotovaná letadla se přestěhovala na letiště v Jihlavě a Křižanově, modeláři zůstali v Třebíči.
Členové leteckomodelářského klubu staví modely, se kterými létají. To je základní rozdíl oproti druhému místnímu klubu s názvem Třebíč Nuclears Model Club, který se věnuje plastikovému modelářství. "Model do vitríny, tam se modelář snaží co nejvíc napodobit originál. U těch létajících modelů to tak není úplně vždy. Nemusí mít skutečnou předlohu," vysvětluje Miroslav Dvořáček. Dodává ale, že i mezi létajícími modely jsou takzvané makety letadel, které mají své skutečné vzory.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.