Legendy z let minulých se vrací na silnice. A roste jejich cena

1. duben 2017
Motorsvět

Pamatujete doby, kdy automobily produkce východního bloku patřily k samozřejmostem na našich silnicích? Vždyť jen takových embéček bylo vyrobeno přes dva mil. kusů. Oproti tomu auta z tuzexu patřila k jistým raritám.

Poté přišly doby, které k těmto vozům nebyly dvakrát příznivé. Většina z nich se stala symbolem doby minulé a při vzpomínkách na kempování před mototechnou se ještě většině z dnešních seniorů objeví na tváři těžko čitelný výraz. V současné době však přichází generace husákových dětí, která má kupní sílu a automobily tehdejší doby v ní budí vzpomínky na dětství.

Škody 100, které ještě donedávna zarůstaly kopřivami, nebo v nich bydlela drůbež, se mění spolu s dalšími soudobými konkurenty na veterány, o které je čím dal větší zájem, protože míří nejenom k zájemcům o historické vozy, ale i do běžných rodin, kde plní funkci víkendového auta pro zážitky.

Pokud se podíváme na zmiňovaného zástupce tehdejší československé produkce Škodu 1000 MB, blíže si dovedeme představit, jak rychle roste její cena. Zatímco ještě před pěti lety bylo možné podobné auto pořídit kolem 25 000 Kč, dnes předrenovační kusy začínají na částkách kolem 50 000 Kč a pokud má někdo doma pod plachtou legendární dvoudvéřové kupé MBX, může za něj v originálním stavu požadovat i více než 400 000 Kč.

Mezi další dnes ceněné kusy řadíme například i Tatru 613, Wartburga 353, Trabanta 601, klasického žigulíka, ale na oblibě získává i klasický Favorit a rumunský Oltcit 11 R. Zejména poslední dva zmiňovaní zástupci se stále ještě dají sehnat za rozumnou částku a v dobrém stavu.

Celý pořad si poslechněte v přiloženém audiu.

autor: Veronika Vošická
Spustit audio