K přepsání Máje jsem se odhodlával deset let, vyznává úctu Máchovu dílu Ivan Svatoš

25. červenec 2013

Hostem čtvrtečního Tandemu byl malíř a grafik Ivan Svatoš, rodilý Pražan, který na Vysočině, ve Třech Studních na Novoměstsku, našel již před desítkami let svůj druhý domov. A právě v něm, v Letní minigalerii, je teď k vidění Svatošovo nejnovější dílo, kaligraficky přepsaný Máchův Máj.

„Já jsem Máj znal už od svých patnácti let. A byl jsem podobný Máchovi, rád jsem chodil po lesích, po skalách, byl jsem samotář. O Máchovi se říká, že byl básníkem samoty a noci, kdy se toulal a přemýšlel o životě a smrti, a já jsem cítil, že je mi to blízké,“ vyznává se z lásky k vrcholnému dílu K. H. Máchy malíř Ivan Svatoš. Ten se přesně před deseti lety začal připravovat na přepsání Máje kaligrafickým písmem.

0:00
/
0:00

„Cítil jsem obrovský respekt. Vzpomněl jsem si na velkého malíře Jana Zrzavého, který dostal kdysi zakázku od nakladatelství k vydání Máje, jaké měl obavy, jestli to vůbec dokáže. Já na tom byl podobně. Proto mi trvalo deset let, než jsem se do toho pustil,“ říká Svatoš.

Proč se rozhodl k ruční práci, k psaní kaligrafickým písmem?
„Byl to i takový vzdor dnešní době. Navzdory těm dokonalým mašinkám, které všechno vytisknou, jsem to chtěl vytvořit sám. A váže mě k tomu i krásná vzpomínka na lidi, kteří mi říkali, že si to právě kvůli té ruční práci přečetli. Po letech, kdy měli k Máji odpor kvůli povinné školní četbě, si to přečetli, a líbilo se jim to,“ vypráví velký milovník Karla Hynka Máchy Ivan Svatoš.

Přepsat jednu stránku kaligrafickým perem trvalo Ivanu Svatošovi dvě až tři hodiny. Musel se plně soustředit, když udělal chybu, musel začít celou stranu znovu.
Ivan Svatoš vysvětluje, proč Máj vznikal výhradně na Třech Studních: „V Praze je spousta rušivých vlivů, i proto jsem od letošního ledna na Vysočině, která má velký podíl na tom, že se mi to nakonec podařilo.“

Ručně přepsaný Máchův Máj můžete vidět v Letní minigalerii na Třech Studních.

Spustit audio