Cedulku "v záběhu" už na autech nenajdeme. Je to ale stále důležité období

1. červenec 2016
Motorsvět

Kdysi jsme na silnicích mohli potkávat auta s cedulkou – v záběhu. Šlo o nová auta, která vyžadovala specifický způsob jízdy tak, aby se motor správně zahořel, zajel. Zajíždění je ale důležité i dnes, nová auta bychom neměli příliš vytáčet, opatrně také s přívěsným vozíkem.

„Já už si skutečně nepamatuji cedulku - v záběhu, kterou si hrdě dávali majitelé nových automobilů. Co slýchám z vyprávění, zajet dřív nové auto, nebyla legrace. První výlet se většinou nesl v duchu cesty k babičce, nebo na chatu, ale cesta měla patřit k těm delším, aby si sedly jednotlivé komponenty motoru,“ konstatuje Veronika.

Ten kdo dřív uměl motor zajet, se mohl těšit z úspornějšího, ale svižnějšího a méně hlučného auta. „Dneska už je nutnost záběhu už od výrobce eliminována na nulu, ale z vlastní zkušenosti v servisu vím, že není auto jako auto. Často jsem se setkávala s tím, že stejné motory se zhruba stejným nájezdem kilometrů se chovaly rozdílně.“

Není tedy od věci, si při nákupu nového automobilu přečíst uživatelskou příručku, která doporučuje, jak se v prvních kilometrech k motoru chovat.

„Pokud se nám do testu dostane automobil, který má sotva tisíc kilometrů, je tohle auto hodně surové a skutečně až po najetí dalších stovek kilometrů se projev motoru uklidní. V prvních kilometrech se nedoporučuje motor hnát do vysokých otáček a za vozidlo připojovat káru,“ dodává Veronika.

Celý pořad si poslechněte v přiloženém audiu.

autor: Veronika Vošická
Spustit audio