Alzheimerova nemoc postihuje už i třicátníky

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Marcela Rýpalová a Hana Bohuňovská, Alzheimer poradna Vysočina

Občas každý na něco zapomene, někdy můžeme zapomenout vlastní telefonní číslo nebo PIN k platební kartě. Takový výpadek je většinou krátkodobí a nemusí ještě znamenat žádné obtíže. Jestliže ale začneme zapomínat jména kolegů v práci nebo rodinných příslušníků a ani časem si nevzpomene, může to být Alzheimerova nemoc. Téma pro Marcelu Rýpalovou, vedoucí Alzheimer poradny Vysočina.

„První příznaky jsou pestré. A jak jsme každý originál, tak nám vypadává paměť a nemusí to být hned příznakem demence, ale může to tak být. Někteří nemocní uvádí, že nejdříve ztráceli čich. Další popisují, že to je jako když zhasne světlo. Blikne žárovka, ale už to nenaskočí,“ vysvětluje různorodost příznaků Marcela Rýpalová.

Projevy nemoci se dají pouze zpomalovat

„To, že hlava nefunguje tak, jak by měla, může mít spoustu příčin. Může to být stres, ale také disfunkce štítné žlázy. Může to být třeba i nasedající deprese, což v tomto podzimním období není až tak nic výjimečného. Vždycky je potřeba to s někým probrat a začít něco dělat. Demenci léčit neumíme, umíme její postup zpomalit,“ říká host. Čím dřív se ale začne problém řešit, tím jsou výsledky lepší.

Alzheimerova nemoc postihuje stále mladší ročníky

Největším rizikem pro vznik demence je věk. S přibývajícími roky je riziko onemocnění stále větší. „Bohužel mi do poradny chodí stále mladší ročníky s tím, že mají problém. A nejmladší diagnostikovaný byl ještě před třicátým rokem,“ upozorňuje Marcela Rýpalová.

Nejlepší prevencí je trénink

Pomocí tréninku lze informace do mozku dostat lépe a tak, aby si je snáze pamatoval. „Je důležité o mozek správně pečovat. Nechat ho odpočívat, naučit se relaxovat, hýbat se, okysličit ho, správně ho krmit a dopřát mu všechno, co potřebuje. A on se nám za to odmění tím, že bude dobře pracovat,“ mluví o základních preventivních krocích Marcela Rýpalová. Mozku prospívají oříšky, brusinky, listová zelenina, rýže nebo ryby.