Zimní pneumatika může na letní rozpálené dálnici i prasknout

29. březen 2017

S koncem pracovního týdne přestane platit povinnost mít na autě zimní pneumatiky na zasněžené nebo zledovatělé silnici. S výběrem letního obutí přišel do Poradny Regionu pomoci vedoucí pneuservisu Vianor Tomáš Růžička.

Pro některé řidiče bude dilematem výběr mezi úspornou pneumatikou, která šetří palivo nebo má vyšší životnost oproti pneumatikám z měkčích směsí, které sice rychleji ubývají, ale lépe drží a mají kratší brzdnou dráhu. Je to vždy trochu alchymie. Pokud ale budete volit úsporné pneumatiky, je dobré myslet na to, že budou vyrobené z tvrdší směsi a jejich přilnavost bude o něco horší.

Dezén je stejně důležitý jako směs

I když bude kvalitní směs, ale pneumatika bude hodně nařezaná, podobně jako zimní vzorek, tak nebude držet v zatáčkách a lamely se budou hodně otevírat. Záleží i na velikosti a váze auta. I podle toho vybírejte dezén. Ne vždycky bude na vašem autě fungovat pneumatika, která se vám opticky líbí. Na dezénu letních pneumatik je důležitý i rychlý a správný odvod vody.

Univerzální pneumatiky nefungují v zimě ani v létě

„Když napadne sníh, tak vás univerzální pneumatika nikde nevytáhne. Není to sto procentní zimní pneumatika. Naopak v létě je hlučnější, má vyšší valivý odpor, tudíž vyšší spotřebu,“ říká host. Vyplatit se může lidem, kteří například mají dvě auta a s jedním z nich jezdí jen málo.

Dojíždět zimní pneumatiky nemá smysl

„Je to z důvodu bezpečnosti. Zimní pneumatika má úplně jinou směs a potom, když v létě máte 40 – 50 stupňů na dálnici, tak pneumatika může i prasknout. Další aspekt je vyšší hlučnost a spotřeba paliva,“ upozorňuje Tomáš Růžička.

Spustit audio