Žádný robot nedokáže naladit klavír líp než člověk, tvrdí klavírní technik Marcel Novák

Marcel Novák, ladič a intonér pian
Další podcasty, rozhovory a příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Marcel Novák, ladič a intonér pian

O klavírech se chtěl dozvědět víc a víc. Nejprve ladil, potom intonoval. Učil se opravovat a restaurovat nástroje a dnes chystá ty největší skvosty pro koncerty špičkových klavíristů. „Tohle léto jsem na Chopinův festival připravoval křídlo na tři a půl milionu korun. Starám se ale i o nástroje v hudebních školách na Vysočině,“ představil svůj obrovský záběr Marcel Novák, šéfintonér společnosti C. Bechstein.

Přestože celou pracovní dobu hraje na hudební nástroj, muziku si vybral i jako koníčka. „Někdy mám sice práce plnou hlavu, ale muziku mám rád. Doma mám pianino, na které si občas zahraju jen tak pro radost. A v jihlavské kapele China Blue hraju na kytaru,“ odhalil svá hobby host Regionu.

Ladič bez hudebního vzdělání

„Do hudební školy jsem chodil pouze jeden rok na lekce hry na kytaru. Můj strýc ale celý život pracoval jako ladič v jihlavské klavírce. A když mi bylo jednadvacet, tak přijímali nové ladiče. A já to zkusil,“ vzpomněl na své profesní začátky Marcel Novák, který je vyučeným brusičem skla.

„Nejprve jsem asi čtyři roky ladil hrubé základní ladění, a tak jsem se vlastně vyučil tomu řemeslu. Tehdy žádné elektronické ladičky nebyly. Jen kovové vidličky, které se úderem o cokoliv tvrdého rozezvučí a struna se potom kmitání přizpůsobí,“ vzpomínal na své začátky klavírní technik.

Absolutní hudební sluch může být překážkou

Hudební vzdělání tedy k řemeslu nutné není a dobrý ladič nemusí mít ani absolutní hudební sluch. „Absolutní sluch nemám, a můžu říct, že někdy dokáže být v řemesle ladiče překážkou. Potkal jsem jednoho člověka s absolutním sluchem a učil jsem ho ladit. Nedokázal to, a kdyby nepřestal, asi by se z toho zbláznil,“ překvapil host Dobrého dopoledne.

Aby nástroj dobře hrál, musí mít naladěné nejen struny, ale i kladívka

Po letech ladění se Marcel Novák snažil dostat dál. K intonování klavíru. „Intonér už vlastně nic nedělá se strunami, ale pomocí speciálních nástrojů opatřených jehlami z šicích strojů opracovává plstěný materiál na kladívkách klavíru. Ten obrousí a plsť rozvoní, aby dosáhl kýženého zvuku,“ řekl Novák. Dobře naladěný klavír, který není intonovaný, hraje sice čistě, ale nedokáže hrát slabě i silně a nemá správný zvuk.

Restaurování a opravy klavírů

„Poté, co jsem asi dva roky v jihlavské klavírce intonoval, jsem chtěl o klavírech vědět ještě víc. Dva roky jsem se v Praze u pana Rendla učil opravovat a restaurovat křídla a pianina. Dnes se opravování nevěnuji, protože na to nemám čas. Přes týden jsem zaměstnán jako šéfintonér firmy C. Bechstein a ve volném čase chystám koncertní nástroje nebo hraji s kapelou,“ řekl Novák.

Vyladit správně nástroj žádný robot nedokáže

„Klavír se podle matematicky přesného stroje naladit dá, ale je to strohé a neosobní. Roboti pro ladění zatím nejsou. Vždycky u toho musí být člověk,“ prohlásil host Regionu. „Každý tón na klavíru tvoří tři struny. Ty znějí dohromady unisono, ale nejsou úplně stejně naladěné. Právě jejich jemné rozladění vytvoří nádherný medový tón,“ vysvětlil Marcel Novák.