Už několik desítek let vyrábí hydraulické díly do letadel firma Jihlavan na Vysočině. Nově i do Airbusů a Boeingů

Největší audioportál na českém internetu

Díly do Airbusu | Foto: Dáša Kubíková, Český rozhlas

Věděli jste, že se už léta vyrábí hydraulika do Airbusů a Boeingů v Jihlavě?

Letěli jste už někdy na dovolenou nějakým Boeingem nebo Airbusem? Aby takové letadlo mohlo bezpečně přistát, musí se na spodní části letadla otevřít otvor, ze kterého se vysune podvozek.

Za to ručí hydraulický systém, který se vyrábí na Vysočině. Podnik Jihlavan v krajském městě funguje už od padesátých let, a po celou dobu zásobuje hydraulikou české výrobce letadel. K těm přidal i dvě zmíněné známé značky letounů pro osobní dopravu.

Výrobní areál se skládá z několika hal. Ředitel Jihlavanu Jiří Eigl ukazuje nejnovější stroj DMG Mori, který patří k nejnovějším technologiím těchto obráběcích center. „Jeden z těch strojů je dokonce opatřen přímo robotickou rukou. Přes okno je vidět vřeteno, zásobník nástrojů, které potom automaticky na základě přesně stanoveného technologického postupu dokončí produkt, který z toho stroje vyleze.“

Bezpečné přistání

„Tím je takzvaný landing system,“ říká dále Jiří Eigl. „Je to zajištění toho, aby letadlo bezpečně přistálo.“ Další částí je obrobna, kde vznikají polotovary. „V okamžiku, kdy díl projde obrobnou, ručními pracemi, se posouvá dál k mytí. Máme tady dvě specializované pračky. Po nich pokračuje na povrchové úpravy. Všechny tyto specializované procesy jsou pod speciální normou Nadcap, bez níž by Jihlavan vůbec nemohl dodávat do leteckého průmyslu,“ vysvětluje ředitel firmy. Nakonec se všechno smontuje dohromady a vzniká hydraulický systém, který zajistí otevření otvoru pro podvozek. „A ta naše část je právě ta hydraulická, která dává ten pokyn k tomu, aby se podvozek vysunul, aby všechno správně fungovalo a letadlo mohlo bezpečně přistát.“

Jiří Eigl vnímá jako jednu z největších devíz společnosti její dlouhou historii, ale především zaměstnance. „Je tady spousta lidí, kteří si ji generačně předávali zkušenosti. Máme tady i případy, kdy jsou tady zaměstnané celé rodiny.“ Firma zajišťuje výzkum a vývoj a výrobu jednak všech samotných komponentů pro dvě české společnosti Aero Vodochody a Let Kunovice. „Pro obě tyto společnosti Jihlavan vždycky tyto věci vyvíjel a vyráběl. A pak je to samozřejmě společnost Airbus. Pro tu vyrábíme od roku 2013 a od roku 2023, což je vlastně deset let po Airbusu, jsme připojili druhého velkého celosvětového výrobce, a tím je společnost Boeing,“ uzavírá Jiří Eigl.

Související