Ultralehká stíhačka má pohon schovaný v trupu, tím je unikátní. Pomohli ji vyrobit v Jihlavě

13. duben 2016

Na vývoji ultralehké stíhačky UL - 39 Albi se podíleli v jihlavském Jihlavanu airplanes. „Je to unikátní stroj s nekonvenční koncepcí pohonu motoru. Běžné ultralehké letadlo má vepředu vrtuli, která se točí, je tam motor. Tohle letadlo vepředu žádnou vrtuli nemá, pohon je schován v trupu. Pracuje na základech proudového motoru, to dmychadlo je poháněno pístovým motorem. Proto se blíží té stíhačce, jak se o ní mluví,“ vyprávěl v Dobrém dopoledni ředitel Jihlavanu Radek Filip.

Letadlo je navrhované na rychlost 340 kilometrů v hodině. „Ten prototyp, který máme, je na maximální rychlost 300 kilometrů, v horizontálním letu by mělo dosahovat výkonu asi 270 kilometrů, což se blíží k naprostým špičkám v kategorii ultralehkého létání. Vývoj pokračuje, plánujeme se dostat k druhému prototypu, který by měl tyto parametry překonávat.“

Jihlavan airplanes se na vývoji letadla podílí poslední čtyři roky

Prázdná váha letadla je 320 kilogramů, jeho délka je 7,49 metrů, rozpětí křídel 7,2 metrů, výška 2,99 metru, maximální vzletová hmotnost 472,5 kilogramů. „Je v kategorii ultralehkých letadel, provozuje se v jednom pilotovi, ale do budoucna bychom chtěli jít výše,“ popisuje letadlo Radek Filip.

Na tomto projektu pracovali strojaři Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického 17 let. Jihlavan se na vývoji letadla podílí poslední čtyři roky. Radek Filip byl u prvního veřejného letu, který se uskutečnil 4. dubna v Českých Budějovicích. „To víte, že ve mně byla malá dušička, ale nebyla tak malá jako dušička duchovního otce celého projektu šéfkonstruktéra doktora Theinera.“

Při vysokých otáčkách zvuk motoru připomíná motocykl. Zahradní sekačku bych nerozváděl

„Po představení jsem přečetl mnoho komentářů. Psalo se, že letadlo vydává zvuk jako zahradní sekačka. To bych nechtěl rozvádět. Je pravdou, že v prototypu je použit motorkový motor. Při vysokých otáčkách to nejvíc připomíná motocykl,“ usmívá se Radek Filip.

Radek Filip, Jihlavan airplanes

Jihlavan s fakultou spolupracoval na výkresové dokumentaci. „Oni udělali prvotní návrh, modely, všechny výpočty, my jsme dělali výrobní výkresy. Pak jsme vyráběli především kovové díly a díly duralové. Další část byla montáž a kompletace toho letounu a uvedení do provozu. Tvořili jsme elektroinstalaci za mohutné podpory fakulty. To nebyla jednoduchá záležitost vzhledem k tomu, že letadlo je osazeno různými čidly a měřicími přístroji právě pro potřeby prototypu,“ upozorňuje Radek Filip.

Máme ověřeno, že ta koncepce je správně, teď se musí ověřit vlastnosti letounu

Letadlo bude zalétávat jihlavský pilot Radim Štěrba. „Já o něj strach neměl, ale jeho paní ano,“ směje se Radim Filip. „Prototyp sice funguje, máme za sebou první lety. Máme ověřeno, že ta koncepce je správně, že letoun létá, že létá velmi dobře, dokonce i lépe, než jsme si původně mysleli. Teď se musí udělat ty zalétávací lety, teď se musí ověřit všechny vlastnosti letounu. Ověřit rychlosti, výdrž ve vzduchu. Budeme zkoumat a vyhodnocovat jednotlivé parametry, tak, abychom je mohli použít v projektu dva, kdy by měl vzniknout druhý prototyp, který bude vylepšen o tyto poznatky,“ vyprávěl Radek Filip.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio