Studenti proměnili škodovku na kabriolet
Smontovat auto vlastníma rukama mohli studenti sedmi technických škol v kraji. Rozebrali Škodu Fabii a její díly potom poskládali do systému Kaipan. A auto si podle vlastního uvážení nabarvili a dotvořili. Vzniklo tak sedm originálních kabrioletů, které teď můžete potkávat na silnicích. „Je to veselé auto bez střechy jen pro řidiče a jednoho pasažéra,“ popsal na Regionu ředitel jihlavské střední školy průmyslové, technické a automobilní Miroslav Vítů.
„Myslím, že ho nepřehlédnete. Budeme rádi, když ho potkáte, že zamáváte a usmějete se na nás. Všichni, kteří se na vzniku podíleli, si to zaslouží. Nebylo to vždy jednoduché,“ ocenil úsilí studentů i pedagogů Vítů.
První vyjížďce předcházelo půl roku práce
O pořízení systému Kaipan pro sedm technických škol v kraji Vysočina bylo rozhodnuto v říjnu roku 2015. „Prakticky hned jsme hledali zájemce a začali pracovat. No a v půlce dubna už nové auto mohlo na silnici,“ popsal vedoucí učitel pro praktické vyučování Milan Chudoba
Na silnici může jen řádně zkontrolované auto
V dílně smontované auto musí projít před přihlášením do provozu přísnou prohlídkou, jestli všechno funguje tak, jak má. „Zkouškou náš Kaipan prošel. Tak jsme dostali osvědčení a mohli jsme žádat o poznávací značku,“ doplnil Chudoba.
Vytvoř si sám - auto podle návodu
Rozebrat Fabii trvalo dva týdny. Někdy bylo podle studentů potřeba i použít sílu. „Třeba když jsme rozdělávali plast palubní desky,“ řekl student David Němec. Potom bylo třeba dokoupit spojovací materiál a základní díly Kaipanu. „Nějaký návod jsme k tomu dostali. Sepsané body, jak se má postupovat. Ale podrobné to moc nebylo, takže jsme spoustu věcí upravovali a udělali podle sebe,“ dodal David. Podle něj i podle učitele Chudoby mezi školami v kraji fungovala skvělá spolupráce a výměna zkušeností.
Hodiny práce se nepočítají aneb do školy i o prázdninách
„Věnovali jsme tomu asi tak osmnáct set hodin,“ vyčíslil student Střední školy průmyslové, technické a automobilní Jihlava David Němec. Pro zajímavost to je 225 plných pracovních dnů, ale studenti se neomezovali osmihodinovým rámcem, do dílny chodili po škole a v závěru i o víkendech a prázdninách. „Nemuseli jsme nikoho nutit, jestli přijde tohle odpoledne. Hlásili se sami dobrovolně,“ potvrdil Milan Chudoba.
V dílně panovala pohoda
„Při práci jsme zažívali pohodu. Vždy nás ta práce bavila a nikdy tam nebyla nějaká vyhrocená situace. Dost jsme se nasmáli,“ shrnul Milan Chudoba. V dílně studenti umístili kameru a zrychlený záznam prací můžete najít na Facebooku.
Svižná jízda za každého počasí
Dnes už si všichni zúčastnění užívají pohodovou jízdu. „Náš kaipan má benzínový motor 1,2 TSi. A když si vezmete, že má poloviční hmotnost než původní Fabie, tak ta jízda je docela zážitek,“ zhodnotil Milan Chudoba. A studenty od ní neodradí ani špatné počasí. „Když prší, vezmeme si oblečení na motorku a vyjedeme. Déšť nám nevadí,“ potvrdil student Vojtěch Dolejš.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka