Státní příspěvky na pohon stlačeným plynem CNG

10. září 2016
Motorsvět

Stát možná začne přispívat na přestavbu auta na stlačený zemní plyn - CNG. Dotace na nákup nového auta s alternativním pohonem začne Ministerstvo životního prostředí vyplácet už letos na podzim. Zatím krajům a státní správě. Kdy poputují peníze i běžným zákazníkům zjišťoval Luděk Hubáček.

Ivanovi Indráčkovi z Unie nezávislých petrolejářů se nelíbí, že na příspěvek zatím nedosáhnou běžní řidiči. „Státní správa obnovuje vozy poměrně brzo. A efekt na životní prostředí bude mizivý,“ uvedl Indráček.

Podle mluvčí Ministerstva životního prostředí Petry Roubíčkové je potřeba nejprve vytvořit infrastrukturu, zejména dostatečné množství čerpacích stanic.

Stát bude zatím podporovat jen koupi nových aut s alternativním pohonem. Smysl by podle Indráčka mělo ale hlavně dotovat přestavby starších vozů. O tom ministerstvo zatím neuvažuje. Reálná je ale podpora přestavby nových vozů i pro řadové řidiče. „Nemohu nic slíbit, o všech otázkách diskutujeme. Ale momentálně příspěvky na přestavbu nových vozů na pohon CNG v návrhu jsou,“ řekla Roubíčková.

A ještě doplnění k autům na stlačený zemní plyn. Automobilka Volkswagen svolává do servisu vozy na CNG v originální německé zástavbě. Jedná se o modely Touran, Caddy a Passat vyrobené zhruba do roku 2010. Originální nádrže nejsou zcela odolné proti korozi a je vhodné si je nechat zkontrolovat.

Senioři za volantem – zkušenosti versus pomalé reakce a zhoršené vidění

Asociace dopravních psychologů začala na jaře zjišťovat, jak se vede řidičům seniorům na silnicích a jak je vidí ostatní. Podle prvních výsledků ohrozil starší řidič více než polovinu dotázaných. Každý druhý také uvedl, že zná staršího člověka, který podle nich řízení auta už nezvládá.

Jak to tedy ve skutečnosti je?

Řidiči ve vyšším věku mají mnohaleté zkušenosti, za volantem jsou klidnější, obezřetnější a méně riskují, ale jejich reakce mohou být pomalé a při delší jízdě se snadněji unaví. A pozor - jsou také zranitelnější.

Jejich nevýhodou je neochota vzdát se zažitého způsobu jízdy a přizpůsobit se novým podmínkám nebo pravidlům. A taky zhoršená funkce smyslů. Zásadní pro orientaci na silnici je zrak. Bohužel třeba špatné vidění za šera se nedá vylepšit brýlemi.

Senioři by měli mít i ve vlastním zájmu vždy platné potvrzení o lékařské prohlídce. Pokud ho nemají a způsobí dopravní nehodu, je na to pohlíženo podobně jako na chybějící řidičský průkaz. Pojišťovna pak po řidiči, který nehodu způsobil, vymáhá škodu. A to už může jít i o miliony korun.

Senioři by si také měli dávat pozor na to, že jsou zranitelnější. S narůstajícím věkem totiž stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné.

A kdo je vlastně podle ostatních řidičů na silnici seniorem? Nejčastěji dotazovaní udávali věk 65 let. S tím koresponduje i povinnost zdravotních prohlídek. Právě věk 65 let je hranicí první povinné prohlídky. Další je potom v 68 letech a pak každé dva roky.

Celý pořad si poslechněte v přiloženém audiu.

Spustit audio