Sníh, motorka, lano, lyžař, to je motoskijöring. Víc se při něm nadře lyžař než jezdec

14. únor 2017

Když napadne sníh, usedne Ladislav Tobiáš za volant traktoru, zapojí válec a jezdí po louce na kraji Sedlišť u Jimramova tak dlouho, dokud ke své naprosté spokojenosti nepřipraví trať pro milovníky motoskijöringu. „Taky jsme to museli vychytat, když necháte sněhu moc a přijde obleva, nedá se v tom jezdit. Letos jsem sníh udusal a pak jsem ho ještě radlicí odhrnul, aby to bylo dokonalé,“ vyprávěl v Dobrém dopoledni. Nejideálnější terén pro motoskijöring je tvrdý zmrzlý sníh.

Co je motoskijöring? „Za motokrosovým nebo enduro motocyklem jede na laně lyžař. Je na sjezdových lyžích, lano musí být podle pravidel čtyři metry dlouhé. My to jezdíme na hobby úrovni. První závod jsme jeli v roce 2000,“ vzpomínal Ladislav Tobiáš.

Já řídím motorku, ale jednou jsem vyzkoušel i lyže, a pokud to řeknu slušně, měl jsem nohy na kaši

Podle Ladislava Tobiáše, kdo co má, to v motoskijöringu dělá. „Kdo má motokrosovou motorku, řídí a ostatní lyžují. I když jsou případy, že motokrosový jezdec po letní sezoně v zimě skočí do bot a do lyží. Já řídím motorku, ale jednou jsem vyzkoušel i lyže, a pokud to řeknu slušně, měl jsem nohy na kaši. Je to velice náročné, řekl bych, že to je určitě náročnější na lyžích, než za řídítky. Jezdí se velkými rychlostmi a je to na nohy opravdu náročné,“ popisuje svoji motoskijöringovou zkušenost na lyžích Ladislav Tobiáš ze Sedlišť u Jimramova.

Ladislav Tobiáš

V Sedlištích u Jimravova se motoskijöringem inspirovali v Dalečíně a chtěli to vyzkoušet. „Měli jsme motorky, tak jsme to zkusili. Je velký rozdíl řídit motorku v létě a v zimě. Názory mezi motokrosaři jsou takový, že motoskijöring kazí motokrosařův styl. Možná se tak dá trochu trénovat fyzická kondice přes zimu. Motorka se chová na sněhu úplně jinak,“ vysvětluje Ladislav Tobiáš.

Jezdí se na podhuštěných pneumatikách

Motorky se na motoskijöring nijak zvlášť neupravují. „Používají se pneumatiky z měkké směsi, špalky, chcete-li vzorky, se různě nařezávají, vytvářejí se takové lamely, aby ta adheze pneumatiky s tím sněhem nebo ledem byla co největší, jezdí se na podhuštěných pneumatikách,“ popisuje technické vybavení Ladislav Tobiáš.

A jaké byly první pokusy tohoto zimního sportu? „Já jsem za sebou vezl čtrnáctiletého syna kamaráda, se kterým jsme tohle zkoušeli a v podstatě zakládali. V té době už jsem byl zodpovědný, dával jsem pozor. Ale jinak každý závodník za to tahá, aby vyhrál a buď to ten lyžař ustojí, nebo neustojí a pustí se. Čas od času je potřeba se po očku mrknout, pokud lyžaře ztratíte, je to jako byste nejeli. Motokrosové speciály nemají tachometry, ale mluvíme o rychlostech 60 až 70 km/h.“

Kde upevnit lano zjistili až časem

Tažné lano je připevněno k rámu v místě zadní části sedla jezdce. „Hledali jsme ale. V prvních pokusech jsem měl lano přivázáno v místě kyvné vidlice, ale zjistili jsme, že to není nejlepší. V podstatě jsme okoukávali, jak to kde dělají a nejlepší varianta je mít lano upevněné v horní části,“ líčí Ladislav Tobiáš ze Sedlišť u Jimramova.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio