S naftovým autem do centra metropole? Za pár let to nepůjde
Už za devět let byste při cestě do Paříže, Madridu, nebo Athén museli řešit velký problém. Pokud Vám pod kapotou vrní naftový motor, brány zmíněných měst se vám definitivně uzavřou. Na pravidelném summitu největších světových měst už začala padat konkrétní data zákazu vjezdu vozidel na naftu do center měst.
K podobnému kroku už se uchýlilo například i Tokio. Zároveň by však mělo dojít k rozšíření a zkvalitnění systému hromadné dopravy a k podpoře jízdy na kole. Poměrně přísná opatření směrem k řidičům dieselových vozidel mají hlavní cíl, snížení emisí do roku 2025 až o 50 %.
„V tuto chvíli asi není úplně reálné odstranit nafťáky do devíti let z center zmiňovaných metropolí, ale spíše se jedná o závazek. Udělat maximum pro zlepšení životního prostředí. Pokud zůstaneme u nás, i zde se často setkáváme s problematikou filtrů pevných částic. Toto zařízení je do automobilů instalováno proto, aby zachytilo i velmi jemné karcinogenní prachové částice z výfukové soustavy,“ říká Veronika.
Pro fungování filtru je důležité, aby probíhala regenerace. Ta může být samovolná díky vhodné teplotě při běžném provozu, nebo aktivní, která se provádí v servisu. Životnost filtru je zhruba 100 – 150 tisíc kilometrů a cena nového se pohybuje kolem 8 - 10 000 Kč.
Mnoho lidí tento filtr však odpojuje z funkce, než aby pořídila nový. Samotné fungování filtru pevných částic pro vás připravujeme do některého z dalších pořadů, kde se na něj podíváme mnohem podrobněji.
Celý pořad si poslechněte v přiloženém audiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.