S nachlazením můžete bojovat pomocí otužovaní

2. leden 2018
Otužilá žena Alena Krčmářová v řece Jihlavě v krajském městě

Podzimní a zimní rýmě, kašli a nachlazení je dobré předcházet. Ale jen vitamíny stačit nebudou. Nejlepší prevencí nachlazení je pravidelné otužování. Jak s ním začít, jsme rozebrali v Poradně Českého rozhlasu Vysočina s otužilcem Miroslavem Pechou.

Trénovaný otužilec vydrží v lednu ve vodě, která má kolem tří stupňů bez problému 20 až 25 minut. Kdyby si to někdo chtěl zkusit, je nutné, aby byl zdraví, a tělo takovou teplotu také zvládne. Netrénovaný jedinec by v takto chladné vodě měl zůstat jen 10 až 15 sekund.

Otužování posiluje obranyschopnost těla

„Organismus je více připravený na boj s nemocemi a viry a vším, co nás ohrožuje. Je to tím, že tělo kvůli radiátorům a topení zchoulostiví natolik, že když ho ofoukne, tak je problém,“ vysvětluje přínos otužování Miroslav Pecha.

S otužování je nejlepší začít v letních měsících

„Ideální je začít v létě. Stanovit si den, kdy půjdu do vody bez ohledu na to, jestli prší nebo je hezky nebo není. A každý týden aspoň jednou vlézt do vody a kousek si zaplavat. Postupně bude teplota klesat a najednou zjistíte, že jsou Vánoce,“ vysvětluje host.

Důležitá je pravidelnost

S plaváním ve studené vodě byste měli pokračovat celoročně s tím, že stačí interval jednou až dvakrát za týden. Někdo to přehání a je ve vodě každý den. Pak je problém s tím, že tělo nestačí regenerovat. Sprchování pod studenou sprchou nedokáže nikdy nahradit pobyt v ledové vodě.