Řidiči na Vysočině s nákupem elektromobilů čekají na lepší pokrytí dobíjecími stanicemi, chybí hlavně mimo hlavní tahy

15. srpen 2023 06:00

Poznáte je podle písmen EL na registrační značce a většinou i podle tichého chodu. Čistě elektrických aut, nebo dobíjecích takzvaných plug-in hybridů, na Vysočině jezdí čím dál víc.

Lidé nebo firmy na Vysočině už mají aut na elektrický pohon víc než tisíc. Přitom téměř polovinu z nich si pořídili jen za poslední rok a půl.

Zájem o elektromobily v regionu roste od roku 2017. Rovnoměrně půl na půl si je pořizují lidé a firmy. Loni už počet nově zaregistrovaných vozů s elektropohonem překonal 300.

Letos máme z Centra dopravního výzkumu čísla za první půlrok a ta vzestupný trend potvrzují - přibylo jich 196. Celkově tedy na Vysočině máme 907 čistokrevných elektromobilů a k tomu 249 plug-in hybridů, které kombinují elekromotor se spalovacími jednotkami, ale narozdíl od straších hybridů je také možné je nabíjet.

1 nabíječka na 18 aut

Nejlevněji vyjde řidiče dobíjení elektromobilů doma. Při delších cestách jsou ale majitelé aut na elektrický pohon odkázaní především na veřejné dobíjecí stanice. Ty Centrum dopravního výzkumu naposledy sečetlo ke konci dubna. Přímo na Vysočině je jich 62.

Na první pohled znamenalo luxusní poměr 1 nabíječky na 18 aut. Většina z nich ale slouží i řidičům z jiných krajů. Už jen proto, že nejsilněji jsou koncentrované přímo na dálnici D1, nebo v její blízkosti.

Například v jižní části Pelhřimova budou řidiči stojan pro elektrovozy hledat marně. Pro příští roky chce proto stát podpořit vznik nových stanic především mimo hlavní tahy.

Čím rychlejší nabíjení, tím dražší

Rychlost nabíjení závisí na výkonu konkrétní stanice, přičemž čím rychlejší, tím je cena za elektřinu také vyšší. Dobití se dá zvládnout od třiceti minut až po několik hodin. I to je aspekt, který chce stát posílit a mluví tak i největší provozovatelé dobíjecích stanic - plánují vystavět víc těch rychlých.

autor: Daniel Zach
Spustit audio