Offroad? Víkend v něm jezdíte a měsíc ho pak dáváte dohromady

12. únor 2016

Největší audioportál na českém internetu

Tomáš Kratochvíl, pořadatel Pístovských mokřadů | Foto: Milan Kopecký, Český rozhlas

Pístovské mokřady jsou závody, které pomáhají přírodě. Díky pohybu po mokrých loukách lépe prospívají chráněné mokřadní rostliny. V Dobrém dopoledni byl pořadatel Tomáš Kratochvíl

Tomáš Kratochvíl za volantem seděl už jako malý kluk. „Tátovi na klíně, na polních cestách. Taky jsme měli malý lesní traktor, ten jsme mohli řídit sami. Táta vždycky říkal: přesně vím, kdy řadíš, protože zmizíš za volantem, ještě jsem pořádně nedosáhl na spojku. S tou mi tatínek nejdřív pomáhal, musel mi jí sešlapávat. Tady asi vznikla moje láska k motorům,“ přiznal v Dobrém dopoledni pořadatel offroadové akce Pístovské mokřady, majitel šesti offroadových aut Tomáš Kratochvíl.

Po Jihlavě jezdí v terénním autě. „Mám šest offroadových aut, mám autoservis nedaleko pístovských mokřadů, kde je pro ně místo. Jendo je závodní speciál, který jsme pořídili teď čerstvě, pak máme auto na expedice, pro normální ježdění, pak jedno bez dokladů, spíš takový traktor, kterým prohrnujeme na Pístově a pak máme dvě na náhradní díly.“

I u terénního auta vás bolí šrámy, zvláště pak u vymazleného

I fanouška terénních automobilů bolí šrámy na laku. „Auta si pochopitelně pořizujete podle finančních možností. Ta auta, která máme, jsou v hodnotě od 50 do 300 tisíc. Jsou to závodní auta, která mají rámy, tam když ho překlopíte, tak vás to tolik nebolí. Pak máte auta na expedice, ta máte vymazlená a je vám líto i malý šrám,“ vysvětluje Tomáš Kratochvíl.

V dnešní době ani neexistuje moc výrobců, kteří by vyráběli terénní auta. „Dřív byla auta stavěna do terénu, měla rám, měla tuhé nápravy, měla redukce, které auto zpomalily, aby mohlo pomalu kráčet přes kameny a nerovnosti. To dnes není, auta mají nezávislé zavěšení, nemají redukci, takže v terénu nemůžete jet pomalu. Mají spoustu elektroniky, když to vymácháte v bahně, dostanete to do čidel a auto okamžitě zastaví. Jsou stavěny čím dál víc na silnice. Terénním autem v terénu jezdí jen 3 -5% jejich majitelů, ostatní je mají spíše jako doplněk, na ozdobu.“

V Karpatech si zajedete opravdu ten pravý offroad v horách

Adrenalin a zážitek z jízdy terénním autem začíná ve chvíli překonávání překážek. „Mám rád jakýkoli terén, miluju expedice, Karpaty, Ukrajina, Rumunsko. V Karpatech si zajedete opravdu ten pravý offroad v horách. Miluji terény v severských zemích, Albánii, Island, sever Afriky. Asi před měsícem jsme koupili závodní auto a s ním chceme jezdit mistrovství republiky a to jsou zase uzavřené areály. Ten má 2, 3, 7 hektarů. Miluji jakýkoli terén,“ vypráví Tomáš Kratochvíl.

V Dobrém dopoledni si vzpomněl na situaci, kdy se vymazlené expediční plně obsazené terénní auto postavilo na přední kola na velmi strmém srázu. „Plně obsazené auto, naštěstí se vrátilo zpět, jenže se při tom stočilo na bok, postavilo se na pravou stranu a zase chvíli přemýšlelo, kam a zase se naštěstí vrátilo zpět. Během tří pěti vteřin jsme to dvakrát otočili, to byl opravdu adrenalin. Všichni, co to viděli, říkali: tam kdyby bylo něco jinak o milimetr, tak to mohlo dopadnout jinak. Já jsem pochopitelně říkal: že jsem to měl promyšlené, ale dušička ve mně byla tehdy opravdu malá.“

Málokdy se stane, že by se někdo zranil

Tomáš Kratochvíl dodává, že jízda i takové situaci je bezpečná. „Je to v nulové rychlosti. Málokdy se stane, že by tam bylo zranění, nedej bože úmrtí,“ vyprávěl v Dobrém dopoledni zakladatel offroadových závodů Pístovské mokřady a jedním dechem dodává krásnou definici tohoto koníčku: „S terénním autem víkend jezdíte a měsíc ho opravujete. Asi to tak opravdu je.“

autor: Tamara Pecková