Neumím sedět doma a psát, to by mě nebavilo a ani bych to neuměl, říká Jaroslav Dušek

10. březen 2016
Jaroslav Dušek, herec, improvizátor

Když si Jaroslav Dušek přečetl knihu od Clemense Kubyho, řekl si: to je ono, o něm musím napsat operu. Společně s muzikantem Ondřejem Smeykalem vytvořili pro Národní divadlo moravskoslezské operetu L2: Brána života! „Je to název obratle v páteři, kterému čínská medicína říká brána života,“ vyprávěl Jaroslav Dušek v Dobrém dopoledni.

Clemens Kuby je politik, spisovatel, filmař. „Založil v Německu stranu zelených a dostal ji do parlamentu. Někdy v roce 1985 spadl ze střechy a rozdrtil si obratel L2. Jeho diagnóza říkala: ochrnutí dolní části těla, dosmrtně vozík. Když ležel přikurtovaný řemeny na lůžku, nesměl se hnout. Trávil tam nekonečný čas v obrovských bolestech. Jediné, co mohl dělat, bylo dýchat tak jemně, aby ho to nebolelo,“ vyprávěl Jaroslav Dušek příběh člověka, který ho inspiroval k napsání opery.

Usmyslel si, že bude chodit a chodí

„Na lůžku si usmyslel, že bude chodit, že pro ně ta diagnóza neplatí. No a on chodí. Jezdí po světě a vykládá o tom a natáčí o tom filmy a přednáší o tom a učí lidi, aby se sami mohli uzdravovat i z takových extrémně divných situací. A my jsme o tom udělali tu operu, o tom uzdravení,“ usmívá se Jaroslav Dušek.

Jak pracuje Jaroslav Dušek, jak vznikají libreta? „Neumím sedět doma a psát, to by mě nebavilo a ani bych to neuměl. Scházíme se se skladatelem, on tvoří jakési hudební motivy na základně našich schůzek, kdy vznikne rozhodnutí, o čem budou jednotlivé scény. Jaký bude ten vnitřní příběh postav. Skladatel navrhne nálady, kompozice a do nich montujeme spolu texty. Během toho hledáme slova, která se nám líbí. Vzniká to společně. Jsme spolu a spolu to vymýšlíme.“

Dýchání je klíč k opeře L2. Didgeridoo je hudební nástroj založený na nekonečném dýchání

Jaroslav Dušek bude v představení vystupovat jako jakýsi předkladatel. Na začátku divákům vysvětlí, kdo je Kuby, protože samotné dílo začíná momentem, kdy má Kuby rozdrcený obratel, leží, uzdravuje se a dýchá. A kvůli dýchání oslovil hudebníka Ondřeje Smeykala. „On hraje na didgeridoo, to je nástroj založený na nekonečném dechu, na dýchání. Ondra byl nadšený, protože on v sobě už dlouho nosil nápad, jak didgeridoo přenést do orchestru,“ líčí Jaroslav Dušek.

Klíč k té opeře je didgeridoo. „On to nahrál celé na didgeridoo a jeho kolega to rozepsal do orchestru, diváci neuslyší žádné didgeridoo, diváci uslyší orchestr, který zní jako didgeridoo. To je klíč té opery. Je to založeno na tom dechu, proto já tam něco řeknu na začátku, aby věděli. Budou sledovat, jak se uzdravuje člověk s rozdrcenou páteří.“

Jak to vědecky vysvětlíte? Odpovědí bylo krčení ramen

Clemens Kuby se po uzdravení ptal, jak se to stalo? „Ptal se lékařů, odborníků, neurofyziologů, kvantových fyziků a nikdo mu nedokázal odpovědět. Začal jezdit po světě a natáčel různá zázračná uzdravení, sestřihal z toho několikahodinový film, který ukázal vědcům a ptal se: jak to vědecky vysvětlíte? A nikdo to nedokázal vysvětlit. A Kubyho to velmi překvapilo a začal hledat svoje vysvětlení a z toho vyvinul svou metodu Mental healing, kterou učí ostatní lidi na celém světě,“ vypráví Jaroslav Dušek.

autor:Tamara Pecková
  • Životní styl
  • Publicistika