Nejkrásnější je, když se realita uvařeného piva sejde se sládkovou představou
Pivovarského sládka se neptejte, co všechno může pokazit chuť piva, ptejte se, z čeho se dělá dobré pivo. Sládek jihlavského pivovaru Richard Procházka tvrdí, že dobré pivo udělají tři věci. „Vzniká z dobrých surovin, vzniká na dobré technologii a vzniká dobrým přístupem lidí, kteří to pivo vaří. To je základ.“ Jihlavský pivovar letos slaví 155. výročí a Richard Procházka byl hostem Dobrého dopoledne Tamary Peckové.
Suroviny se dají vybírat u různých dodavatelů, ale velká volnost podle Richarda Procházky není. „Musíme spoléhat, že ta sladovna se snaží na maximum, stejně jako se snažíme my. Máme vynikající jihlavskou vodu. Nakupuje kvalitní žatecký chmel, propagujeme si vlastní kvasnice. Konkrétní kmen nakupujme ve Výzkumném ústavu pivovarském a sladařském v Praze, sami si tenhle kmen udržujeme ve vlastní laboratoři.“
Kvasnice se v jihlavském pivovaru propagují v laboratoři
Propagovat kvasnice? „Kvasnice nepotřebují žádnou reklamu. Je to kmen, který jsme si vybrali k prokvašování našich mladin, je to kmen, který nakupujeme ve zkumavce. Propagovat znamená množit do objemu, který potřebujeme. Hektolitrové objemy jsou obrovské a dostat se z množství, které je ve zkumavce, dá docela práci,“ vysvětluje výrobní ředitel jihlavského pivovaru Richard Procházka.
Většina středních pivovarů tu a tam pro své zákazníky připravuje speciály. Jihlavský pivovar je vaří na Velikonoce, na Mikuláše a před pár dny dozrál další speciál. Ten vznikl pro jihlavskou akci Havíření, která letos začíná 19. června.
Nejkrásnější je, když se realita uvařeného piva sejde se sládkovou představou
Nápad v hlavě nosil Richard Procházka se svým předchůdcem Jaromírem Kalinou pět let. „Vařili jsme ho v homebrew verzi, nějakých 50 litrů, což je domácí vaření piva. Byla to předváděcí akce pro veřejnost a nazvali jsme si ho Perkmistrem. Chtěli jsme to napasovat na jihlavský region. Byl polotmavý, perkmistr byl správce dolů, historie dolování v Jihlavě je, tak proto tohle jméno.“
Každý sládek musí mít chuťovou představivost. Než začne vařit nový druh, musí si zvolit minimálně kategorii piva, které chce uvařit. Musí nastavit chuť, jakou chce dosáhnout. Hořká, sladká. „To si představí a pak si představí ty suroviny a postup, který zvolí k vaření a pak várku provede. Co z toho nakonec bude, to někdy bývá překvapení a to je na tom krásné. Nejkrásnější je, když se realita uvařeného piva sejde s představou. Kdy si sládek může říct: jo, takhle je to dobré,“ usmívá se Richard Procházka.
Lze přicucávat, ale na finální degustaci si sládek musí počkat minimálně měsíc
Velice krutá pro sládka je doba zrání piva. „Uvařeno je za dvanáct hodin, pak následuje týden hlavního kvašení, zchlazení, a pak minimálně čtyři týdny zrání. Ta doba od nápadu po samotnou degustaci je víc než měsíc a to musí sládek vydržet. Lze přicucávat a je to pro to, aby se člověk aspoň trošku uklidnil, že to nejde plně jinudy, než se původně chtělo. Ale na finální degustaci si musí počkat až za měsíc.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.