Nejdříve kácení stromů, teď kanalizace. Plánovaná cyklostezka v Jihlavě znovu budí emoce

4. říjen 2021 07:00
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Zahrádky, Jihlava

Plánovaná stavba jihlavské cyklostezky Helenínská - Mlýnská, která by měla vést podél řeky Jihlavy, budí znovu emoce. Tentokrát kvůli kanalizaci.

Obyvatelé Jihlavy, kteří mají v blízkosti cyklostezky své pozemky a na jaře protestovali proti plánovanému kácení stromů, teď totiž zjistili, že pod jejich pozemky vede kanalizace z 60. let., a té by totiž měla do dvaceti let skončit životnost.

Někteří by proto uvítali, aby se kanalizace už teď přeložila a zavedla pod cyklostezku.

Kanalizace

„Tady v těch místech je to řádově šest metrů od plotu. Tady v těch místech by měla někde vést kanalizace, ta má na každou stranu asi 3 metry ochranné pásmo. V tu chvíli z té zahrady nezůstává nic.“

S Janem Kružíkem stojíme na zahradě u jeho domu na Helenínské ulici v Jihlavě. Kousek od zahrady by měla v budoucnu vzniknout cyklostezka. A právě díky její plánované výstavbě se vlastníci okolních pozemků dozvěděli, že přes jejich zahrady vede kanalizace.

„Ta kanalizace vlastně není zakreslená do katastru, není na ní věcné břemeno a spousta jejích majitelů vůbec netuší, že to tady je.“

Životnost potrubí

Obavy místních vzbuzuje především to, že kanalizace pochází z 60. let a její životnost je podle správce - Služby města Jihlavy - odhadována zhruba na 70 až 80. let. Tedy do roku 2040.

„My máme více méně dvakrát jistotu, že do dvaceti let budou zahrádky dvakrát rozbitý a dvakrát se to tady bude řešit.“

Cyklostezka

Vlastníci pozemků si proto myslí, že by bylo nejlepší vyřešit kanalizaci společně s cyklostezkou. Podle náměstka hejtmana primátorky Petra Ryšky (ODS) o tom ale město neuvažuje.

„Fakt je takový, že z našeho pohledu kanalizace a cyklostezka spolu nesouvisí. A to, že se bude za roky upravovat nějakým způsobem, vůbec nesouvisí s tím, jestli tam cyklostezka bude nebo ne. V tuhle chvíli to nikdo neřešil, nikdo se tím nezabýval, protože by tam ještě ta životnost nějaká měla být.“

Podle Petra Ryšky by si takové úpravy vyžádaly investice v řádech desítek milionů a ty město v současnosti nemá. Náměstek navíc tvrdí, že v Jihlavě existují mnohem problematičtější místa, kde bude muset magistrát kanalizaci do budoucna řešit. A známý zatím není ani termín zahájení stavby samotné cyklostezky. Jihlava by s ní ale kvůli evropskému příspěvku měla začít nejpozději na jaře příštího roku.

autoři: Patrik Salát , mik
Spustit audio

Související