Na výstavu jdou z milionů fotek desítky. Nejtěžší je vybrat, říká fotograf Luboš Pavlíček

23. březen 2022

Jeho fotky známe z titulních stránek českých novin, webů, ale i světových magazínů. Luboš Pavlíček fotí pro ČTK už přes čtvrt století.

Za tu dobu ho jen málokdo mohl vidět bez nezbytné fotografické brašny přes rameno a s fotoaparátem v ruce. Fotí opravdu pořád a všechno - přírodu, zvířata, děti, důležité události kraje, sport nebo kulturní zážitky. 

Vybrat ty nejlepší

Vybrat ty nejlepší fotky na svou vlastní výstavu, pro něj proto znamenalo spoustu hodin u počítače. „Každý rok si sesypu všechny fotky, které jsem poslal do ČTK. Je to hrozné kvantum. Tu roční produkci prohlížím tak pět hodin, než se dostanu na konec,“ zamýšlí se.

Jeho foťák má za posledních sedm let nafoceno 1,2 milionu fotek. Vybrat z nich stovku nejlepších, z nichž se nakonec do výstavní síně dostane třetina, je nesmírně těžké. Ke každé fotce má fotograf, pro něhož je práce koníčkem, většinou i příběh. 

Čtyřletá holčička setkávající se s tatínkem po roce, který strávil na misi v Iráku. Jiná holčička, kterou na festivalu Petera Dvorského v Jaroměřicích uklidnil až Beethoven. Zoufalý řidič nad zničeným autem v největší hromadné nehodě v historii dálnice D1. Králík v letu na soutěži v králičím hopu. Fotka ze svítící chodby v jihlavském podzemí. Jediná osobní fotografie zachycuje fotografovu řeckou kamarádku ve smutečním, které nosí na památku zemřelého manžela už přes dvacet let. 

Focení je dnes rychlé

Profesionální fotografie se za poslední roky změnila. Dnešní fotograf musí být na několika místech současně, musí být rychlý – a to je únavné. „Když máte akci v Ledči nad Sázavou, potom v Moravských Budějovicích, a pak máte ještě jet do Žďáru. To jsem měl jednou čtyři akce za den, a večer jsem měl strach, že se v noci z únavy vybourám. Focení je šedesát procent řízení, třicet procent příprava pro tisk, pro zpravodajství a jen deset procent samotného focení,“ říká.

Fotografie se navíc musí odesílat okamžitě. „Zatímco dřív se fotka ráno vyfotila a odpoledne odeslala, dneska chtějí fotku například ze zápasu pět minut po začátku,“ vysvětluje Luboš. 

Úplněk nad Třeští

Rychlé odeslání ale někdy napomůže tomu, že se fotka stane slavnou na celém světě – jako když před pár lety Luboš běžel na kopec nad Třeští, aby vyfotil úplněk. „Letěli jsme se synem a sousedovic synem, já jim říkám, kluci utíkejte, to bude báječná fotka. Kluci utíkali, ale stejně je měsíc předběhl, tak mu aspoň zamávali,“ směje se fotograf. 

Fotku poslal ještě v noci do ČTK, tam si ji všimli v druhé největší světové agentuře Associated Press, odkud si ji stáhli v Americe. „A druhý den ráno se objevila jako titulní fotka Wall Street Journal a v USA Today byla na první straně. A pak jsem se ještě dozvěděl, že byla v Americe vybraná jako foto dne,“ vzpomíná s radostí.

To nejlepší z reportážní fotografie Luboše Pavlíčka si teď mohou návštěvníci prohlédnout v obecní galerii ve Smrčné nedaleko Jihlavy.

autoři: Dáša Kubíková , mik
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Anglický humor, který léčí! A nestárne...

Vladimír Kroc, moderátor

doktor_v_domě.jpg

Doktor v domě

Koupit

Populární humoristická kniha ze života mediků, lékařů a jejich pacientů. Čte Aleš Procházka, režie Vlado Rusko. Populární humoristická kniha ze života mediků, lékařů a jejich pacientů. Čte Aleš Procházka, režie Vlado Rusko. Populární humoristická kniha ze života mediků, lékařů a jejich pacientů. Čte Aleš Procházka, režie Vlado Rusko. Populární humoristická kniha ze života mediků, lékařů a jejich pacientů. Čte Aleš Procházka, režie Vlado Rusko