Musíte vidět spoustu filmů, které vidět nechcete, říká předseda rady fondu kinematografie

14. srpen 2017

Byl osloven, nominován a zvolen do rady Státního fondu kinematografie, v níž posledních pár měsíců působí jako předseda. Přemysl Martínek z Jihlavy v Dobrém dopoledni vyprávěl, co taková funkce obnáší. „Máme nějaký balík peněz, který rozdělujeme do různých výzev, které jdou na podporu výroby filmů, vývoje filmových scénářů, aby na nich scénáristi mohli pracovat delší dobu, podporujeme digitalizaci kin. Spektrum je široké, s podporou Kanceláře Státního fondu kinematografie připravujeme jakýsi jízdní řád na každý rok,“ vysvětluje Přemysl Martínek.

Svým způsobem je funkce radního srovnatelná s prací úředníka. „Jen je s volnější pracovní dobou. Hodně lidí si myslí, že jenom čteme scénáře a rozhodujeme, komu z našich kamarádů rozdělíme peníze, ale tak to opravdu není. Chtěli jsme, aby se zastavily spory o to, že peníze daňových poplatníků rozdělujeme neprůhledně, a že si to přihráváme mezi sebou. Kontrola je velká. Daří se nám uvnitř filmové obce to, aby byli jednotliví tvůrci spokojeni s výsledky rozdělování jednotlivých výzev. Aby se současná tvář českého filmu a jeho pověst zlepšovala a to se myslím docela daří,“ usmívá se Přemysl Martínek.

Jsem odsouzený ke sledování české kinematografii z hodně komplexního pohledu

Měl by mít předseda rady rád filmy? „Myslím si, že by měl. Zážitek z kina má asi člověk trošku jiný než obyčejný divák, který jde do kina dvakrát za rok na film, který si vybere. Musíte vidět spoustu filmů, které vidět nechcete. Já jsem pracoval jako filmový distributor, vybíral jsem české a zahraniční filmy, na kterých jsme pak pracovali, které jsme dávali do kina, dávali jsme o nich vědět divákům. Teď jsem odsouzený ke sledování české kinematografii z hodně komplexního pohledu,“ vysvětluje Přemysl Martínek.

Nadávání na české filmy vyplývá podle předsedy rady Státního fondu kinematografie z toho, že u českého filmu vidíme hodně titulů, kdežto u zahraničních jenom to nejlepší. „To, co projde sítem obchodních vztahů. Musíme si zvyknout, že ne každý film je dobrý a podle našich představ,“ uvažuje Přemysl Martínek.

Na filmy se koukám pořád

Vždycky vyhledával filmy spíše umělecké, experimentální, musel v sobě vypěstovat schopnost představit si publikum, pro které komerční filmy jsou. „Musíme se spokojit s tím, že má své spokojené diváky, i když za dvacet let po filmu neštěkne ani pes, je to jenom spotřební zábava. To jsou dvě tváře kinematografie v dnešní době, kdy existuje umělecká část a vedle toho ta spotřební. Na filmy se koukám pořád.“

Jako předseda rady Státního fondu kinematografie navštěvuje filmové festivaly, naposledy byl na festivalu v Cannes. „Já tam jezdím už dlouho, nejdříve jako festivalový dramaturg a také jako filmový distributor. Je to jako na veletrhu, jsou tam stánky, prodejci si platí projekce, na které můžete chodit, zároveň sledujete festival. Je to kombinace festivalu, kde chodíte na filmy a zároveň vedete jednání s prodejci, kteří drží celosvětové licence a handlujete o cenu,“ vypráví o zákulisí festivalu v Cannes Přemysl Martínek.

Na festivalu v Cannes se setkával s českými producenty

Letos tam byl poprvé v roli předsedy. „Byl jsem kontaktní místo pro české producenty, kteří tam houfně jezdí a kteří měli jednu z mála šancí se se mnou neformálně setkat a diskutovat o tom, co rada chystá. Scházíme se i v Jihlavě během festivalu dokumentů, to jim ukážu spoustu restauračních koutů v krajském městě,“ směje se Přemysl Martínek.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.