Mlhovky používejte jen za špatné viditelnosti. Zbytečné preventivní použití ostatní řidiče ohrožuje

29. říjen 2016
Motorsvět

Každé auto, které jezdí po našich silnicích, musí mít mlhovku. A řidiči mají povinnost za daných podmínek tu zadní rozsvítit. Používání mlhových světel jasně definuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Zadní červenou mlhovku musí řidič povinně zapnout při jízdě nejen v mlze, ale i za intenzivního deště a taky při hustém sněžení.

Řidiči, který mlhová světla za situace, kdy mu to nařizuje zákon, nepoužije, hrozí až dvoutisícová bloková pokuta. Špatné je to ale i s mlhovkami preventivně přehánět.

„Pokud nejsou splněny podmínky pro užití mlhových světel a já je užívám, tak se dopouštím porušení zákona a taková povinnost může být i postižena,“ říká ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. To platí hlavně pro zadní červené světlo. Užití přední mlhovky zákon neupravuje, záleží tedy čistě na zvážení řidiče, jestli ji použije.

Někdy je ale pro motoristy těžké posoudit, jestli už jde o mlhu nebo zda je déšť nebo sněžení husté natolik, že je potřeba mlhovky zapnout. Rozhodující je, když špatně vidíte koncová světla auta jedoucího před vámi. Chybou ale nejsou jen zhasnuté mlhovky, ale i jejich zbytečné použití, které může znepříjemnit cestu řidičům jedoucím za námi.

„Je potřeba mít na paměti to, že když pominou podmínky pro jejich použití, tak je řidič musí vypnout, protože se jedná o intenzivní světlo, které oslňuje řidiče,“ vysvětluje Martin Farář z Besipu a dodává: „Mlhová světla pomáhají tomu, že jsou intenzivnější zvláště v zadní části, aby do sebe řidiči nenarazili a aby se vzájemně registrovali, že se pohybují po vozovce.“

V mlze je také nutné přizpůsobit jízdu povětrnostním podmínkám. Zákon totiž nařizuje jet jen takovou rychlostí, aby byl řidič schopen zastavit auto na vzdálenost, na kterou má rozhled.

Zastavovací pásy už policistům pomohly v desítkách případů

Už necelé dva roky má policie k dispozici nový typ zastavovacích pásů, které slouží k zadržení ujíždějícího vozu. Od února 2015 tyto pásy použila celkem devadesátkrát. Jak vlastně vypadají a kdy je smí policisté použít?

Podmínky přesně vymezuje zákon. Policie po nich může sáhnout, když řidič nereaguje na výzvu k zastavení a snaží se ujet. Nejčastějším důvodem bývá podezření, že je řidič opilý nebo pod vlivem drog.

Pás se vejde do kufříku běžné velikosti. Po rozvinutí je široký jen desítky centimetrů a dlouhý necelých pět metrů. Tvoří ho mříž z pružného materiálu, která je osazena sto deseti dutými ocelovými hroty. Ty propíchnou pneumatiky auta, ale tak, že k upuštění vzduchu dojde postupně, aby řidič mohl vůz ovládat. Rozvinutí zastavovacího pásu je velmi rychlé. Policistům trvá po vyndání z kufříku pouze několik sekund. V celé republice mají policisté k dispozici dvě stě čtyřicet těchto pásů.

A to aby si auto nepoškodili jiní řidiči je jednoduché. Stačí řídit se pokyny policistů.

Celý pořad si poslechněte v přiloženém audiu.

Spustit audio