Místo autobusů trolejbusy. Jihlava změní část městské hromadné dopravy

8. srpen 2021 07:00
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Trolejbus, Jihlava

Městská hromadná doprava v Jihlavě bude od příštího roku ještě ekologičtější než doposud. Z některých linek totiž zmizí autobusy.

Městská hromadná doprava v Jihlavě bude ještě víc než doposud spoléhat na elektřinu. V ulicích dělníci nahrazují staré trakční sloupy novými a upravují vedení tak, aby od příštího roku mohly trolejbusy zajíždět i do míst na okraji města, kam teď jezdí autobusy. Budou k tomu využívat i parciální vozy s baterií.

Trolejbus na baterie

Nastoupili jsme do nového parciálního trolejbusu. „Je to normální trolejbus, je vybaven navíc trakční baterií, která umožňuje dojezd minimálně 12 kilometrů. Vyzkoušeno máme 16 v provozu i s topením,“ popisuje ředitel jihlavského dopravního podniku Radim Rovner, se kterým se společně projíždíme po jihlavské lince F.

V současnosti linku obsluhují právě dva parciální trolejbusy, a to kvůli výměně trolejí a sloupů u kruhového objezdu mezi ulicemi Havlíčkova a Pražská. „Za předpokládanou dobu výluky tyto dva vozy ušetří asi 13 kubíků nafty a matematickým přepočtem na emise oxidu uhličitého je to 34 tun oxidu.“  

Úpravy trolejí

Úpravy jihlavských trolejí se dělají kvůli dalšímu rozšíření vozů. Příští rok mají nahradit autobusy na linkách do průmyslové zóny v místní části Pávov. Dopravní podnik tak překlopí asi 600 tisíc najetých kilometrů ročně do elektrické trakce. „To znamená, ten poměr se obrátí a budeme mít dva miliony kilometrů v elektrické trakci a asi milion kilometrů v autobusové trakci, která už bude zajištěna stoprocentně autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn.“

Více trolejbusů ale znamená vyšší náklady pro město, jak připouští mluvčí magistrátu Radovan Daněk: „Samozřejmě je to o něco dražší, ale vyplácí se to na tom čistším a zdravějším ovzduším.“

Město Jihlava v současnosti dotuje MHD 99 miliony ročně. Důvodem je ale kromě dražší elektrické dopravy také snaha o udržení stávajících cen jízdného, které se neměnily od roku 2011.

autoři: Patrik Salát , mik
Spustit audio

Související