Máme tendenci zaměřovat se na chyby. Kamera vám pomůže najít naopak ty dobré okamžiky, radí video trenérka

24. listopad 2015

„Změnit můžeme jen sami sebe. Ne toho druhého. A podívat se na sebe, jak působíme na ostatní a co můžeme vylepšit, tak v tom právě pomáhá video,“ uvedla Petra Antonů, která navštívila Dobré dopoledne na Regionu. „Metoda video tréninku interakcí vznikla v Holandsku a původně je určena pro rodinné prostředí. Pro rodiče, kteří chtějí změnit své chování, aby zlepšili soužití doma,“ upřesnila Antonů.

Samotné natáčení trvá zhruba 10 až 20 minut. „Hodně záleží na zadání klienta. Jaký je problém a jak brzo se na něj při rozhovoru narazí. Analýza záznamu potom trvá i několik hodin a při následném rozhovoru se snažím, aby klient sám uviděl vhodné okamžiky a vyvodil si z nich závěry,“ vysvětlila Antonů.

Upozorňujeme hlavně na to, co se povedlo

„Při práci se záznamem upozorňujeme hlavně na to, co se daří, co funguje. Pokud někdo řeší nějaký problém nebo neúspěchy při výchově dětí nebo v práci, bývá obvykle ponořen do neúspěchu. A to video je příležitostí, jak se posunout. Dostat se z obrazu, že mi něco nejde, do pozice, pracuji na tom a zlepšuji se,“ vysvětlovala video trenérka.

Obvykle natáčíme v domácím prostředí

Trenér s kamerou natáčí obvykle v přirozeném prostředí. Musí tedy do rodiny, která chce řešit problém. „Na videu se hlavně sleduje, jak rodič věnuje dítěti pozornost. Jestli opravdu vědomě naslouchá, udržuje oční kontakt. V dalším sledu potom, jaký prostor má dítě a jak jsou jeho projevy vnímány. Tedy jestli je dítě přijímáno,“ konkretizovala Antonů.

Záznam kamery dává spoustu možností

Oproti hodnocení situace přímo v jejím průběhu má kamera spoustu výhod. „Na jeden okamžik se můžeme dívat opakovaně. Přehrávání si můžeme zpomalit a zaměřit se na detaily. Taky někdy pomáhá vypnout zvuk a sledovat jen obraz, protože slova naši pozornost často odvádějí a řeč těla nebo mimika někdy bývá v přímém rozporu s obsahem sdělení,“ uvedla video trenérka.

Video trénink pomůže i na školách

Novou metodu mohou kromě rodičů využívat také učitelé nebo sociální pracovníci. „Hlavně je nutná velká dávka motivace. Obavu nechat se natáčet a potom se na sebe dívat máme v sobě všichni. Ale kamera je vlastně takové zrcadlo v pohybu. Jak se umíme dívat do zrcadla, měli bychom se dokázat zpátky vrátit k našemu jednání a vzít si z něj ponaučení,“ zakončila Petra Antonů.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.