Majitel prodejny s farmářským zbožím musí sledovat radary meteorologického ústavu

18. červen 2015

„Kniha rozpočtů a kuchařských předpisů, všem dobrým hospodyním k bezpečné přípravě dobrých, chutných a levných pokrmů“, tak se jmenuje kniha z roku 1938, ve které našel Vít Obrdlík, provozovatel jihlavské prodejny Farmářka, recept na jahodovou zmrzlinu. Před pár dny získala ocenění Vysočina Regionální produkt. Nejen o zmrzlině vyprávěl v Dobrém dopoledni Tamary Peckové.

I na další sorbety našli Obrdlíkovi právě ve staré kuchařce. Letos by Jihlavany chtěli překvapit i višňovým sorbetem, ale má to jeden háček. „Musíme najít někoho, kdo nám vypeckuje 300 kilogramů višní. Zatím jednáme se třemi firmami, a moc se nám to nedaří. Je možnost oslovit nějakou konzervárnu, ale to nezaručíte původ ovoce. Tak uvidíme,“ krčí rameny Vít Obrdlík.

Nepochází z Jihlavy, proto měl odvahu otevřít tam obchod

Se svojí manželkou otevřel obchod s farmářskými potravinami v říjnu v roce 2012 a přiznává, že začátky byly opravdu krušné. „Měli jsme smůlu na dodavatele technologií, i když jsme vybrali firmu, která měla dobré reference, za 14 dní po otevření zkrachovala. Najednou nebyl nikdo, kdo by nám zaručoval pozáruční servis, to bylo hodně nepříjemné. Ale teď už máme místní partnery v regionálních firmách,“ vzpomíná na začátky prodejny její majitel.

Vít Obrdlík také přiznává, že za odvahou otevřít v Jihlavě kamennou prodejnu s farmářskými potravinami, je to, že z Jihlavy vůbec nepochází. „Příliš jsem nepřemýšlel nad tím, co se v Jihlavě hodně povídá, že náměstí je mrtvé, zvlášť, co otevřel City park. Myslím, že už se to mění. Kdyby člověk tyhle informace měl a prostředí znal, asi by víc přemýšlel nad místem, kde prodejna je.“

Nikdy jsem nezapochyboval, že bychom neměli pokračovat

Dopředu věděl, že než bude obchod živobytím pro rodinu, bude to dlouhá cesta. „Po dvou a tři čtvrtě letech mohu říci, že to nejhorší je za námi. Nečekal jsem ale, že to bude trvat tak dlouho. Podnikání je zodpovědnost, já čísla nosím v hlavě pořád, ale nikdy jsem nezapochyboval, že bychom neměli pokračovat. Spíš je to o tom, jak to dělat lépe a jinak, to vás žene dopředu. To je také důvod, proč máme třeba tu zmrzlinu.“

A co je největším uměním majitele prodejny s potravinami? „Umět odhadnout množství objednaného zboží. To je největší výzva celého našeho obchodu. Umět to nastavit tak, aby zboží bylo dostatek. Aby měl zákazník z čeho vybírat a taky aby nám nezbývaly bedny neprodaných potravin,“ přiznává Vít Obrdlík.

Umět objednat pečivo tak akorát, to je téměř nadlidský úkon

Umět objednat pečivo tak akorát, je podle majitele jihlavské Farmářky největší kumšt. „Myslel jsem si, že tomu přijdu na kloub, ale ne. Ono vám trošku zaprší, ti lidi nepřijdou, chleba zůstane. Nebo je ho málo, protože přijde hodně lidí. Umět objednat pečivo tak akorát, to je téměř nadlidský úkon,“ směje se Vít Obrdlík.

Majitel prodejny potravin taky musí sledovat přesné meteorologické mapy Českého hydrometeorologického ústavu. „To není vtip, obzvlášť teď se zmrzlinou, musíte naplánovat brigádníky. Objednávky zboží velmi souvisí s tím, jaké je počasí. Špekáčky si nepůjdete opékat, když je škaredě a prší,“ vysvětluje Vít Obrdlík.

Vít Obrdlík, zmrzlinář
autor: Tamara Pecková
Spustit audio