Lyže v boxu musí být svázané a upevněné

15. prosinec 2017

Na hory se nejčastěji dopravujeme autem. Pro každý vůz je taková cesta zatěžkávací zkouškou. Jednak musí zdolat extrémnější podmínky a navíc je většinou plně naložené. Co nám může takovou cestu zpříjemnit nebo jak můžeme předejít problémům, jsme v páteční Poradně Českého rozhlasu Vysočina probrali s Janem Hrůzou.

„Nezapomněl bych na lopatku, která může pomoci, rozmrazovač, dostatek kapalin do ostřikovače a přibalil bych i pracovní rukavice,“ říká host. Určitě se může hodit i deka. V horských oblastech se rychle mění povrch vozovky. Chvíli jedete na posoleném povrchu, pak může náhle přijít ledovka a ve vyšších oblastech se většinou už vůbec nesolí a silnice kryje drť.

Aditiva se mohou přidat jak do nafty, tak do benzínu

„U nafty je to důležitější, protože nafta s poklesem teplot tuhne. Přidávat aditiva můžete už kolem nuly. Pokud už je – 10 nebo – 20, tak se přidává dvojnásobné množství. Aditiva do benzínu se taky prodávají, i když méně. Vážou na sebe vodu,“ vysvětluje host.

Zamrzání těsnění u dveří vyřeší sprej

„Spousta lidí si myslí, že to stačí nastříkat silikonovým olejem, ale není to pravda. Protože silikon těsnění naleptá. Nejvíce se prodává speciálně upravený řepkový olej ve spreji nebo v nanášecí houbičce. Je potřeba ho nanést na suché a čisté těsnění,“ upozorňuje Jan Hrůza.

V Rakousku vám můžou zkontrolovat střešní box

„Když dáváte věci do boxu, tak hlavně v Rakousku na to dbají. To znamená, že můžou při kontrole chtít otevřít box a podívat se, jestli máte lyže svázané a připevněné přímo k boxu,“ upozorňuje host. Důvodem je především velké nebezpečí už jen při drobnější nehodě, kdy snadno lyže prorazí stěnu boxu a mohou způsobit vážná poranění nejen dalších cestujících, ale také chodců.

Spustit audio